Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svealandstrafiken storhandlar elbussar – tuffa krav på social hållbarhet

Svealandstrafiken ställer tuffa krav på social hållbarhet och hållbara leveranskedjor i den elbussupphandling företaget nu ska genomföra.

Samhällsägda bussföretaget Svealandstrafiken går nu ut i en stor upphandling av batteridrivna elbussar. Upphandlingen gäller minst 46 elbussar – såväl stadsbussar som regionbussar och bussar för BRT (Bus Rapid Transit). I upphandlingen ställer Svealandstrafiken också tuffa krav på social hållbarhet när det gäller tillverkningen av bussarna. Upphandlingen innebär en omfattande elektrifiering av stadstrafiken i såväl Västerås som Örebro.

Förutom själva bussarna gör Svealandstrafiken också en separat upphandling av laddinfrastruktur. Den 16 maj ska alla anbud vara inne hos Svealandstrafiken.

Upphandlingen gäller tre paket: tretton batteridrivna stadsbussar, 23 bussar för BRT-trafik och tio regionbussar. Det behöver inte vara samma leverantör för de olika paketen. Leveranserna ska ske under olika perioder nästa år. Svealandstrafiken vill också ha option på ytterligare 30 elbussar varav fem för stadstrafik och 25 för regiontrafik. Totalt räknar företaget med att bussarna, optionen inräknad, kommer att kosta som mest cirka 700 miljoner kronor.

Stadsbussarna i upphandlingen är klass 1-bussar, ledbussar med låggolv på 17,9 – 18.8 meters längd och med fyra dubbeldörrar (2+2+2+2). Passagerarkapaciteten ska vara minst 100 personer och antalet sittplatser 35 – 45. Dessutom ska det finnas minst en rullstolsplats och tre barnvagnsplatser.

Bussarna ska depåladdas nattetid och full laddning av helt tomma batterier får inte ta mer än högst sex timmar. Räckvidden ska fara minst 200 kilometer under normala förhållanden i stadstrafiken i Örebro och Västerås.

BRT- och regionbussar
För BRT-bussarna gäller i huvudsak samma krav, men antalet sittplatser kan vara något lägre, 30 – 40. Bussarna ska användas i den nya BRT-trafiken i Örebro. Svealandstrafiken betonar i upphandlingen att det är viktigt att de för BRT-trafik har en egen identitet och design. Stor vikt kommer att läggas på leverantörens egna förslag på design.

För de batteridrivna elbussarna för regiontrafik krävs att de uppfyller kraven för klass 2-bussar och har låggolv eller lågentré samt är 13,3 – 15 meter långa och har 1 + 2 dörrar. Minst 46 sittplatser krävs, likaså minst en rullstolsplats och en barnvagnsplats.

Även här är kravet på räckvidd minst 200 kilometer men i Svealandstrafikens förortstrafik i Västerås och Örebro samt under normala förhållanden. Laddning sker i depå med en maxikmal laddtid på sex timmar.

Social hållbarhet
Intressant är att det bland de krav som Svealandstrafiken ställer även ställs krav på det som brukar kallas social hållbarhet eller hållbara leveranskedjor. Kraven kan säkert bli en tuff utmaning för busstillverkare från vissa länder med begränsad demokrati, tvångsarbete eller där barnarbete förekommer.

Som vi tidigare rapporterat har Skånetrafiken (klicka här) och Västtrafik (klicka här) gått i bräschen för att på allvar införa krav på att bussarna produceras på ett socialt hållbart sätt.

Svealandstrafiken kräver att bussleverantören ser till att villkoren för de hållbara leveranskedjorna, den sociala hållbarheten, uppfylls även av tillverkarens underleverantörer i alla led.

Svealandstrafiken sammanfattar att kraven på mänskliga rättigheter, arbetares rättigheter, miljöskydd och antikorruption (hållbara leveranskedjor) ska uppfylla:

• FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna,

• FN:s barnkonvention, artikel 32,

• ILO:s  åtta kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering samt föreningsfrihet och organisationsrätt,

• Den arbetsrättslagstiftning som gäller i landet där arbetet utförs, inklusive bestämmelser om lön, arbetstid, ledighet och arbetsmiljö,

• Den miljöskyddslagstiftning som gäller i landet där arbetet utförs,

• FN:s konvention mot korruption.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2023 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)