Det blev den holländska elbusstillverkaren Ebusco vann Svealandstrafikens upphandling av batteridrivna elbussar för regiontrafik. Därmed fortsätter Ebusco att ha framgångar på den svenska marknaden. Tidigare har Svealandstrafiken beställt elbussar från Ebusco i två omgångar och även Connect Bus har lagt en stor order hos Ebusco. Svealandstrafiken fattade sitt tilldelningsbeslut på onsdagen i upphandlingen som gällde 23 bussar. Som vanligt i offentliga upphandlingar gäller avtalsspärr i tio dagar. Sex busstillverkare kom in med anbud, men tre av anbuden underkändes därför att de inte uppfyllde kraven i upphandlingen.
Bussarna ska gå i trafik i Region Örebro och Region Västmanland.
En första buss ska levereras i september nästa år. Den bussen ska användas för tester av laddsystem samt utbildning av medarbetare hos Svealandstrafiken. De övriga bussarna ska levereras senast innan årsskiftet.
Affären kan bli betydligt större än de 23 elbussarna. Svealandstrafiken har nämligen option på upp till ytterligare 41 eldrivna ledbussar från den vinnande leverantören.
Sex busstillverkare kom in med anbud varav två kinesiska. De företag som lämnade in anbud är BYD (Kina), Ebusco (Nederländerna), Eurabus (Tyskland), Solaris (Polen), VDL (Nederländerna) och Yutong (Kina).
Tre av anbuden förkastades därför att de inte uppfyllde de obligatoriska kraven i upphandlingen. BYD fick sitt anbud underkänt eftersom det innehöll sex reservationer mot obligatoriska krav. Eurabus klarade inte kravet att visa att man har erfarenhet av minst tre uppdrag av minst 40 elbussar de senaste fyra åren. Av samma skäl förkastades också Yutongs anbud.
När de resterande tre anbuden utvärderades utgick Svealandstrafiken från respektive leverantörs anbudspris. Sedan bedömdes anbuden efter en rad kriterier där varje leverantör kunde få ett visst antal poäng. Poängen var värda ett bestämt antal kronor, som sedan drogs av från anbudspriset.
Svealandstrafiken avslöjar av sekretesskäl inte de olika bussleverantörernas anbudspriser. Man talar endast om prisskillnaden mellan vinnande anbud och det anbud som kom tvåa.
Ebuscos anbud blev då mer än 12 000 kronor billigare än tvåan VDL:s bud. I sammanhanget är det ingen stor prisskillnad. VDL fick högst poäng när det gäller förarmiljö. Ebusco och VDL landade på samma betyg när det gäller design medan Ebusco fick högst betyg när bussarna utvärderades ur ett livscykelperspektiv.
Lämna ett svar