Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Fortsatt liv för hybridbussar; Miljardstöd från regeringen ger fler elbussar; Krav på ökat stöd till elbussar.
Italien: Marknaden för hybridbussar är långt ifrån död, även om de fullelektriska bussarnas marknadsandelar växer snabbt i hela Europa, liksom i övriga delar av världen. Nu står det klart att busstillverkaren Solaris ska leverera 100 Urbino 12 hybridbussar till staden Cagliari, huvudstad på den italienska ön Sardinien som för övrigt är den näst största ön i Medelhavet.
Bussarna är utrustade med Solaris nya generation hybridsystem med en elmotor på 250 kW samt en Euro 6 förbränningsmotor på 150 kW. Ordern är en del av ett tidigare ramavtal. De nya bussarna ska levereras och sättas i trafik under nästa år.
Italien är en betydande marknad för Solaris som hittills har levererat mer än 1500 bussar till landet. Ungefär en tredjedel av dessa är batteribussar och trådbussar.
Nyligen fick Volvo en stororder på närmare 100 hybridbussar till det belgiska trafikföretaget OTW (klicka här).

Med hjälp av förstärkt brittiskt stöd till investeringar i elbussar köper First Bus 117 bussar från Wrightbus.
Storbritannien: Den brittiska bussjätten First Bus har placerat en order på ytterligare 117 elbussar hos den nordirländska busstillverkaren Wrightbus. Investeringen blev möjlig sedan den brittiska regeringen ökat sitt stöd till emissionsfria bussar. First Bus´ satsning får ett stöd på drygt 390 miljoner kronor.
Totalt stöttar den brittiska regeringen investeringar i 1 395 nya elbussar för inom ett stödprogram kallat ZEBRA, Zero Emission Bus Regional Area. Stödprogrammet omfattar närmare 3,8 miljarder kronor. Regeringen slår stort på att beställningen går till en brittisk busstillverkare – efter brexit är det nämligen möjligt för regeringen att gynna brittisk industri på ett sätt man tidigare inte kunde.
Ordern omfattar såväl enplansbussar som dubbeldäckare. I fjol beställde First Bus 193 elbussar från Wrightbus.

Idag finns cirka 1 900 elbussar i trafik i Tyskland. Här en Ebusco 2.0 följd av en Solaris elbuss i Berlin. Foto: Ulo Maasing.
Tyskland: Den tyska motsvarigheten till branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik, VDV, kräver att regeringen ökar sitt stöd till elektrifieringen av busstrafiken kraftigt. Idag är cirka 1 900 batterielektriska bussar i trafik i Tyskland, men regeringen har satt som mål att antalet ska vara 8000 till år 2030.
– Men regeringens stödprogram för att nå målet räcker inte. Transportministeriet har nu fått 2 500 ansökningar om stöd till elbussar och budgeten för stödet är kraftigt övertecknad. Varken trafikföretag eller kommuner och regioner kan ensamma bära de höga investeringskostnaderna för infrastruktur och inköp av nya elbussar, i synnerhet inte eftersom de redan är svårt tyngda av ökade kostnader för energi, material och personal, framhåller VDV.
Den 27 – 28 mars hålls en stor, internationell elbusskonferens och mässa i Berlin, Elekbu (klicka här).
Lämna ett svar