Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Sänk åldersgränsen för bussförare i EU”

”Vi riskerar att i framtiden inte kunna resa tillsammans med en klimatsmart kollektivtrafik till utbildning, arbete och fritidssysselsättningar, skriver Caj Luoma och Anna Grönlund i en debattartikel i Altinget. Foto: Ulo Maasing.

Regeringen måste driva frågan om en sänkt körkortsålder för bussförare i hela EU. Likaså måste den så kallade 50-kilometersregeln bort. Det skriver Caj Luoma, chef för kompetens-försörjning Transportföretagen och Anna Grönlund, branschchef i Sveriges Bussföretag i en debattartikel i Altinget på onsdagen (klicka här).

De pekar på att EU-kommissionens förslag till ett reviderat körkortsdirektiv inte bjöd på några ändringar av ålderskravet för bussförare, inte heller något något förslag om att ta bort regeln om att unga bussförare enbart får köra linjelagd trafik understigande 50 km.

– En stor besvikelse, skriver Luoma och Grönlund.

De pekar på att det idag råder en stor brist på utbildade bussförare i hela EU och i synnerhet i Sverige.

– En drivande faktor bakom förarbristen är skillnaden i ålderskrav mellan personbil-, lastbils- och busskörkort. I och med att ålderskravet är så högt för buss, har en stor del av de potentiella förarna redan gjort andra yrkesval då de uppnått den föreskrivna åldern, skriver Caj Luoma och Anna Grönlund.

– Den högre åldersgränsen för bussförare motiveras med trafiksäkerhetsskäl. Men statistik visar att det inte finns något som indikerar en förhöjd olycksrisk för unga yrkesutbildade bussförare.

Artikelförfattarna betonar att åldersstrukturen i branschen riskerar att förvärra problemet ytterligare under de kommande fem åren.

– Samtidigt som branschen behöver rekrytera flera tusen förare de kommande åren, närmar sig en stor del av yrkeskåren pensionsåldern.

– Sverige behöver ha en mer framåtlutad hållning, och driva en egen agenda i för Sverige viktiga frågor. Vi anser att slopande av den så kallade 50-kilometersgränsen och frågan om ålderskrav för bussförare är sådana viktiga frågor. Annars riskerar vi i framtiden inte kunna resa tillsammans med en klimatsmart kollektivtrafik till utbildning, arbete och fritidssysselsättningar, skriver Caj Luoma och Anna Grönlund.

Taggat som: , , , , , ,

3 kommentarer »

  1. Vad så med att betala och ordna bra jobb förhållande för de som redan kör buss?

  2. Hej
    Jag har haft busskort i 43 år kört olika stora bussar helt plötsligt va man inte kompetent att framföra fordonet utan ett ykb bra med lite upp friskning 35 timmar a ca 15000 men sen anser jag att man inte behöver göra det var 5 år så där är nog största delen av problemet det finns många som skulle tänka sig att köra men inge vill betala för ykb så ta bort det
    För det räcker att gå den en gång

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)