Kammarrätten i Jönköping har nu avgjort den rättsliga striden om Västtrafiks upphandling av expressbusstrafik och busstrafiken på Hisingen. Det var i mars förra året som Västtrafik tilldelade Keolis trafiken (klicka här), men två andra företag begärde överprövning av upphandlingen.
I Förvaltningsrätten förlorade Keolis, men Kammarrätten iJönköping har nu upphävt Förvaltningsrättens dom. Enligt Kammarrätten uppfyller Keolis samtliga krav som ställts i kvalificeringen i upphandlingen.
– Vi är mycket nöjda med Kammarrättens beslut som bekräftar vår övertygelse om att vi uppfyller alla krav och att vårt företag är väl rustat för att leverera de tjänster som Västtrafik behöver. Vi ser fram emot att ta nästa steg och fortsätta vårt framgångsrika samarbete med Västtrafik, säger Keolis vd Jan Kilström.
I och med domen i Kammarrätten står Västtrafiks beslut fast om att tilldela Keolis trafiken på sju expressbusslinjer samt 25 linjer på Hisingen. Totalt gällde upphandlingen trafik med 176 bussar, varav 50 eldrivna.
Upphandlingen hade överklagats av Bergkvarabuss och Connect Bus som hävdade att Keolis inte uppfyllde alla krav som ställdes i upphandlingen.
Godkända anbud på expressbusstrafiken kom in från fyra företag (Keolis, Bergkvarabuss, Connect Bus Sandarna och Nobina) och för trafiken på Hisingen från tre företag (Keolis, Connect Bus Sandarna samt Nobina).
Anbud från Vy Buss förkastades av Västtrafik som lutade sig mot lagen om upphandlingar inom försörjningssektorn, LUF, och LUF:s 15 kapital, §7:
”Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande enheten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden. En sådan begäran om förklaring kan gälla
1. om leverantören kan utnyttja särskilt kostnadseffektiva metoder för att fullgöra kontraktet,
2. om leverantören kan utnyttja tekniska lösningar eller ovanligt gynnsamma förhållanden för att fullgöra kontraktet,
3. egenarten hos de varor, tjänster eller byggentreprenader som föreslås av leverantören,
4. hur leverantören avser att fullgöra kontraktet med avseende på tillämpliga miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter,
5. om leverantören kan få statligt stöd, eller
6. skyldigheterna som avses i 16 kap. 6 eller 7 §.
Enheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden.
En upphandlande enhet ska också förkasta en leverantörs anbud om den finner att det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter.”
Lämna ett svar