Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fem företag konkurrerade om Västtrafiks storupphandling – ett förkastades

Dagens Svart Express är en av de linjer som Keolis får köra fram till sommaren 2033. Foto: Dorian Handanovic.

Sammanlagt fem bussföretag konkurrerade om Västtrafiks stora upphandling av busstrafik som avgjordes på fredagen (klicka här). Upphandlingen gällde dels ett antal expressbusslinjer, dels områdestrafik på Hisingen. Keolis vann båda paketen. Anmärkningsvärt är att anbudet från Vy Buss förkastades av Västtrafik enligt en bestämmelse i upphandlingslagen att ett anbud som förefaller onormalt lågt ska förkastas om inte anbudsgivaren har en bra förklaring till det låg anbudet.

Upphandlingen gällde dels expressbusstrafik på sammanlagt sju linjer, dels områdestrafik på 25 linjer på Hisingen. I båda fallen är det är det trafikstart i juni 22023, men för vissa linjer i juni 2024. Avtalen löper till och med juni 2033.

Sedan Vy Buss´ anbud hade förkastats av Västtrafik med hänvisning till upphandlingslagen (se fakta längst ner) blev buden de här:

Expressbusstrafiken:
1. Keolis 149 290 570 kr/år
2. Bergkvarabuss 164 410 720 kr/år
3. Connect Bus Sandarna 173 870 288 kr/år
4. Nobina 182 060 134 kr/år

För trafiken på Hisingen avstod Bergkvarabuss från att bjuda. Anbuden från de tre kvarvarande bussföretagen blev de här:
1. Keolis 216 539 014 kr/år
2. Connect Bus Sandarna 237 942 612 kr/år
3. Nobina 42 864 305 kr/år

Så här säger lagen:
Västtrafik hänvisar till lagen om upphandlingar inom försörjningssektorn, LUF, som motivering för att förkasta Vy Buss´ anbud. Så här lyder lagens 15 kapitel, § 7, som Västtrafik lutar sig mot:

” 7 § Om ett anbud förefaller vara onormalt lågt, ska den upphandlande enheten begära att leverantören förklarar det låga priset eller kostnaden. En sådan begäran om förklaring kan gälla

1. om leverantören kan utnyttja särskilt kostnadseffektiva metoder för att fullgöra kontraktet,
2. om leverantören kan utnyttja tekniska lösningar eller ovanligt gynnsamma förhållanden för att fullgöra kontraktet,
3. egenarten hos de varor, tjänster eller byggentreprenader som föreslås av leverantören,
4. hur leverantören avser att fullgöra kontraktet med avseende på tillämpliga miljö-, social- och arbetsrättsliga skyldigheter,
5. om leverantören kan få statligt stöd, eller
6. skyldigheterna som avses i 16 kap. 6 eller 7 §.

Enheten ska förkasta anbudet om leverantören inte på ett tillfredsställande sätt har förklarat det låga priset eller kostnaden.

En upphandlande enhet ska också förkasta en leverantörs anbud om den finner att det onormalt låga priset beror på att anbudet inte stämmer överens med tillämpliga miljö-, social- eller arbetsrättsliga skyldigheter.”

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)