
Id-kontroller för att resa in i Sverige ska inte skötas av bussförare eller tågvärdar utan av gränspolisen. Det skriv er ledande företrädare för branschorganisationer och fack inom transportsektorn. Foto: Polisen.
Bussförare och tågvärdar ska inte utföra gränskontroller. Det äventyrar våra medarbetares och medlemmars säkerhet. Det finns en anledning till att vi har en gränspolis. Det skriver ledande företrädare för såväl arbetsgivarorganisationer och fackförbund inom persontransportsektorn samt för Svensk Kollektivtrafik i en starkt kritisk artikel i Sydsvenskan (klicka här).
Bakgrunden är ett förslag från regeringen om en ny lag som kan användas för att stoppa personer utan giltiga ID-handlingar att resa till Sverige.
Bland dem som har skrivit under artikeln finns Kommunals ordförande Malin Ragnegård, Sveriges Bussföretags ordförande Tomas Byberg, Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg och Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik.
De konstaterar att det under flyktingkrisen 2015 infördes en tillfällig lag som gav transportörer som kör buss, tåg och vissa fartyg ett ansvar för att kontrollera att personer som reser in till Sverige har giltiga identitetshandlingar.
Nu vill regeringen införa en permanent lag som gör det möjligt för regeringen att själv besluta om tillfälliga förbud mot att transportera personer utan giltiga identitetshandlingar till Sverige.
– Men regeringen berör inte med ett ord hur förslaget kommer att påverka dem som förväntas utföra dessa kontroller, det vill säga bussförarna och tågvärdarna. En ofrånkomlig konsekvens av förslaget är att våra medarbetares och medlemmars säkerhet kommer att äventyras, skriver företrädarna för branschorganisationer och fackförbund.
De pekar på att de alla i remissvar till regeringen har framhållit de problem som kan uppstå. Men trots det berör inte regeringen frågan i sitt lagförslag.
Artikelförfattarna varnar för att när buss- och tågpersonal utsätts för ökade risker när de tvingas utföra vad som egentligen är myndighetsövning. Skribenterna riktar också kritik mot lagförslaget inte är tydligt och fortsätter:
– Dessutom förväntas personalen inte bara kontrollera att passagerarna har id-handlingar, utan även handlingarnas giltighet. Hur tänker man sig detta? Om kontrollen ska vara trovärdig måste den utföras ordentligt. Bussförare och tågvärdar har inte utbildning eller kompetens för detta.
– Särskild gränspolis och gränskontroll finns av en anledning. Deras uppgift är inte enkel, och för att den ska utföras rättssäkert bör inte transportörer och deras medarbetare ansvara för den.
Artikeln är undertecknad av Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal;
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko; Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet; Pierre Sandberg, Förbundsdirektör Tågföretagen; Johan Wadman, vd Svensk Kollektivtrafik samt Tomas Byberg, förbundsordförande Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar