Mindre än en fjärdedel av alla stadsbussar som såldes i EU under det första kvartalet var dieseldrivna, biodiesel inräknat. Nästan lika många var batterielektriska. Men när det gäller turist- och långfärdsbussar är bilden en helt annan: endast en procent av de bussar som såldes under det första kvartalet var elbussar. Det rapporterar ICCT, International Council on Clean Transportation, som är en oberoende organisation för forskning och analys av miljöfrågor och transporter.
Av de stadsbussar som såldes i EU under det första kvartalet hade 24 procent en dieseldriven drivlina, men i siffran ingår även biodieseldrivna bussar. 23 procent var batterielektriska och 21 procent var gasbussar som drevs med antingen naturgas eller biogas.
Hela 31 procent av stadsbussarna var hybridbussar som har en stor marknad i Frankrike och andra delar av Sydeuropa.
Bränslecellsbussarna då? Nej, de var en marginell företeelse och endast en procent av de nya stadsbussarna var bränslecellsdrivna.
Av långfärdsbussarna hade 95 procent en dieseldrivlina och fyra procent var gasdrivna. En enda procent var batteridrivna.
I fyra EU-länder var samtliga sålda stadsbussar emissionsfria, nämligen i Nederländerna, Danmark, Irland och Litauen.
Mer än hälften av batterierna till elbussar och eldrivna lastbilar i Europa levererades förra året av tillverkare som har huvudkontoret utanför EU. Nästan en tredjedel från företag med huvudkontor i Sydkorea och en fjärdedel med huvudkontor i Kina Bara 20 % tillverkades inom EU.
Klicka här för att ladda ner rapporten.
Lämna ett svar