Stockholms stad går vidare med planerna på att införa miljözon 3 i ett 20 kvarter stort område i Stockholms city. Stadens planer har fått hård kritik från flera håll men trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) går vidare och miljözon 3 införs vid årsskiftet 2024/2025.
– Alternativet hade varit att stänga av trafiken i större utsträckning för att få den luftkvalitet vi vill ha, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren till Sveriges Radio P4 Stockholm.
Han hänvisar till en egen analys som staden nu har gjort efter att först ha fattat beslut utan att ha analyserat konsekvenserna.
– I det här området görs mindre än tio procent av resorna med bil. De flesta resorna görs med kollektivtrafik, gång och cykel. Vi tror att det här är framtiden och en nödvändig insats, säger Strömgren till P4 Stockholm.
Tidigare har Sveriges Bussföretag, Transportföretagen och flera andra organisationer inom näringsliv och besöksnäring i en gemensam konsekvensanalys varnat för att ett införande av miljözon 3 får stora, negativa konsekvenser för näringslivet. Bland annat hotas 200 000 bussresor och möjligheten till varuleveranser. Dessutom är tidsramen alltför snäv, hävdar de vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).
Förbjud fartygen åxå som släpper ut tonvis årligen i city