
Solaris fortsätter att ha framgångar på den europeiska elbussmarknaden. Nu har företaget fått en order på ytterligare 50 elbussar till Madrid. Foto: Solaris.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Fortsatta framgångar för Solaris; Stoppar satsning på självkörande bussar; Europeisk busstillverkare in i Indien.
Spanien: Dagarna innan jul kunde vi rapportera att busstillverkaren Solaris hade fått en order på 105 batteridrivna ledbussar till Milano och 50 eldrivna ledbussar till Berlin (klicka här). I dagarna har Solaris också kunnat notera nya framgångar på den iberiska halvön.
Det är lokaltrafiken i Madrid, EMT Madrid, som har beställt 50 elbussar från den polska tillverkaren. Här handlar det dock inte om ledbussar utan om 30 12-metersbussar (Urbino 12 electric) samt 20 niometers lågentrébussar (Urbino 9 LE electric). Leveranserna ska vara slutförda innan slutet av juli 2024. Niometersbussarna kan ta 24 sittande passagerare medan tolvmetersbussarna har 28 sittplatser.
EMT Madrid har sedan tidigare 250 Solaris Urbino 12 CNG gasbussar samt 60 Urbino 12 electric i sin flotta.

På den stora internationella kollektivtrafikmässan i Madrid i juni slog ZF på stora trumman för sin självkörande buss. Nu har man beslutat att stoppa projektet. Foto: Ulo Maasing.
Tyskland: Teknikkoncernen ZF, som bland annat är känd för sina drivlinor och växellådor, har beslutat att avsluta sin satsning på kompletta, autonoma (självkörande) transportsystem. Så sent som i somras hade ZF en stor monter på den internationella kollektivtrafikmässan i Barcelona, där man marknadsförde sin självkörande lilla buss. Men nu lägger ZF alltså om kursen.
Det innebär dock inte att företaget har tappat intresset för autonoma fordon. Men man kommer att koncentrera sig på att leverera tekniska lösningar för självkörande fordon och inte själv utveckla själva fordonen. ZF ska också fortsätta leverera lösningar för förarstöd med mera.
Enligt ZF beror kursändringen bland annat på höga investeringskostnader för att utveckla fordonen, samtidigt som marknaden utvecklas långsammare än väntat och den ekonomiska krisen.
Nederländerna: Busstillverkaren VDL som är väl etablerad även på den svenska marknaden gör nu en satsning på Indien i samarbete med ett indiskt och ett japanskt företag. Syftet är att utveckla en ny, stor elbusstillverkare i Indien.
Samarbetet bygger på att japanska handels- och investmentbolaget Mitsui & Co ska göra betydande investeringar i det indiska företaget EKA Mobility som idag tillverkar elfordon och kringutrustning för dessa. Mitsui ska också bland annat stödja EKA när det gäller export till nya marknader.
VDL:s bidrag blir att föra över teknologi för produktion av elbussar i Indien för den indiska marknaden.
Sedan tidigare finns bland annat Volvo Bussar och Daimler Truck på den indiska marknaden.
Lämna ett svar