
Den efterfrågestyrda X-linjen i Sunne gör comeback, men nu också på landsbygden och med en unik app. Bild: Värmlandstrafik.
Från och med onsdag den här veckan får värmländska Sunne en ny, efterfrågestyrd trafik. Efter att ha testats i Sunne tätort i somras gör X-linjen comeback i kommunen, men nu även på landsbygden. Dessutom lanserar Värmlandstrafik samtidigt en unik app som räknar ut det mest hållbara alternativet för X-linjen i kombination med annan buss- och tågtrafik.
Den efterfrågestyrda X-linjen i Värmland lanserades först i Säffle 2021 där den snabbt blev en succé (klicka här). Sedan X-linjen startade har kollektivresandet i Säffle mångdubblats. Där har X-linjen också permanentats.
Under två sommarmånader i fjol kördes X-linjen på test i Sunne där konceptet också blev en stor framgång med drygt 1 000 resor under de två månaderna, vilket vi utförligt har rapporterat om tidigare (klicka här).
Det pilottest som nu startar i Sunne bygger liksom övriga X-linjesatsatsningar på dynamisk trafik. Bussen bokas i en mobilapp, den har ingen fast tidtabell, inte heller någon förutbestämd resväg. Resenären kan boka sin resa inom ett specifikt tidsspann och till och från såväl fysiska som virtuella hållplatser.
Men till skillnad mot tidigare utökas trafikområdet. Tidigare kunde man bara resa med X-linjen inom Sunne tätort, nu täcker trafiken även in mycket av landsbygden i kommunen. Innan den första resan måste resenären ladda ner den nya appen (X-linjen Sunne) för trafiken i sin mobil.
Den app som används är unik. När resenären gör en sökning räknar systemet nämligen ut den mest hållbara resan utifrån all tillgänglig trafik inom X-linjens trafikeringsområde.
Om det går en ordinarie buss eller ett tåg som matchar resenärens sökning får denne information om detta presenterad för sig. Appen ger resenären reseförslag. Det kan vara både med X-linjen som bokas direkt i appen eller med ordinarie buss- eller tågtrafik.
– Även om de allra flesta sökningar kommer att matchas med dynamisk trafik är det just det här, att systemet räknar ut och presenterar det mest hållbara alternativet utifrån all tillgänglig kollektivtrafik, som gör pilottestet unikt, berättar Markus Bergman, trafikchef regionbuss på Värmlandstrafik.
Till SvT Värmland säger Markus Bergman att han tror att det här är en del av framtidens kollektivtrafik.
– Traditionell kollektivtrafik har sett likadan ut väldigt länge. Jag tror att vi måste anpassa oss mer till individen. Då kan det här vara en del av lösningen.
– Sunne är en utpräglad landsbygdskommun, med en stor befolkning utanför tätorten. Det har i sin tur sina utmaningar och krav. Vi i Sunne ser detta som ett steg i rätt riktigt för att göra mer nytta för våra invånare, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Frykberger (M)
– X-linjen är en fantastisk möjlighet för Sunnebor men även för besökare i Sunne. Den ger turister bra förutsättningar att kunna upptäcka mycket av det som kommunen har att erbjuda, säger Sunne kommuns turistutvecklare Maria Nordmark.
Testet med den nya X-linjen i Sunne pågår från den 28 februari till den 8 september. Bakom testet står Värmlandstrafik, Region Värmland, Nobina och Sunne kommun.
Liknande satsningar på efterfrågestyrd trafik görs i bland annat Sundsvall (klicka här), Sollefteå (klicka här) och på flera orter i Västtrafiks trafikområde (klicka här).
Lämna ett svar