Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gastankar tömdes fel – livsfara för personal och resenärer

Arkivbild: Ulo Maasing.

Gastankarna på minibussar som exploderat i Kalmar län under våren tömdes på ett felaktigt sätt. Trots att mätarna visade att tankarna var tomma kunde biogas finnas kvar i dem. Därmed utsattes såväl verkstadspersonal som förare och passagerare för livsfara, avslöjar SR P4 Kalmar.

Under våren inträffade två explosioner i biogsasdrivna minibussar som gick i trafik för KLT, Kalmar Länstrafik. Efter den första explosionen i april uppmanade KLT de operatörer som körde minibussar av den aktuella modellen att de skulle tömma gastankarna och köra på bensin. Då skulle bussarna vara säkra.

– Den information vi fått från installatörerna var att om gastankarna tömdes skulle det inte vara någon risk med att köra bussarna, säger KLT:s trafikdirektör Mattias Ask till P4 Kalmar.

Men så var inte fallet, visade det sig. I maj inträffade ytterligare en explosion i en buss som stod på verkstad därför att en servicetekniker skulle byta bussens generator. Teknikern hade dock gått på lunchrast och 20 minuter senare exploderade bussens gastank.

Enligt P4 Kalmar tömdes inte biogasen på rätt sätt. Tankarna tömdes hos flera av de berörda bussföretagen genom tomkörning och inte på verkstad. Om man gör så kan gas bli kvar om den ventil som sitter under tankarna är trasig. Men bränslemätaren visar inte att det finns gas kvar. Och P4 Kalmars källor berättar om återkommande fel på ventilerna.

På den buss som exploderade på verkstad i maj var det således gas kvar i tanken, trots att mätaren visade att tanken var tömd.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)