
Elbussen LFSe+ har blivit en storsäljare för Volvo Bussars nordamerikanska dotterbolag Nova Bus. Foto: Nova Bus.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Stor elbussorder till Volvos nordamerikanska dotterbolag; Fler bränslecellsbussar från Solaris; Keolis vinner stort elbussavtal.
Kanada: Den nordamerikanska busstillverkaren Nova Bus, som sedan 2004 är en del av Volvo Bussar, fortsätter att skörda framgångar på den nordamerikanska elbussmarknaden. Nu har Nova Bus vunnit en order från OC Transpo på 51 elbussar av företagets modell LFSe+. OC Transpo ska sätta in bussarna på sina linjer i Ottawa i delstaten Ontario och även till Gatineau i Québec.
Den modell som OC Transpo nu har beställt är något av en framgångssaga för Volvo och Nova Bus. Förra året beställde tio kollektivtrafikföretag i delstaten Quebec gemensamt 1229 bussar av modellen, 339 på en fast order och 890 som en option.
I maj i år beställde BC Transit i British Columbia i Kanada 33 bussar av samma modell. Under året har flera andra trafikföretag också lagt beställningar på modellen. Bland dessa finns staden Regina i delstaten Saskatchewan som har beställt 53 bussar.
Polen: Busstillverkaren Solaris är marknadsledande i Europa när det gäller vätgasdrivna bränslecellsbussar. Och framgångarna fortsätter för företaget.
Det är trafikföretaget Oberbergische Verkehrgesellschaft (OVAG) i den tyska staden Gummersbach som har beställt femton vätgasdrivna stadsbussar av modell Urbion 12 för leverans nästa år.
Bussarna har en bränslecell på 70 kW och en elektrisk centralmotor på 160 kW. Uppvärmningen inne i bussen sker med en värmepump.
Nederländerna: Den internationella buss- och spårtrafikoperatören Keolis har vunnit ett stort kontrakt på busstrafik i provinsen Utrecht i Nederländerna. Avtalet löper på tio år med trafikstart i december nästa år och omfattar trafik med mer än 250 elbussar. Kontraktsvärdet är 750 miljoner euro, närmare nio miljarder kronor.
Elbussarna kommer att sättas in löpande under flera år, samtidigt som laddinfrastrukturen byggs ut i företagets fem depåer i provinsen.
Lämna ett svar