Volvo Bussar är vår främsta kund och partner och vi kommer att fortsätta samarbeta med Volvo. Det uppger den spanska karosseritillverkaren Sunsundegui sedan Bussmagasinet på torsdagen kunde rapportera att Volvo Bussar stoppat försäljningen av sina turist- och långfärdsbussar 9700 och 9900 (klicka här). Stoppet motiveras av de båda företagen med att projektet där Sunsundegui skulle tillverka karosserna till de båda Volvomodellerna har blivit för komplext och kostsamt.
Sunsundegui uppger att det övriga samarbetet med Volvo Bussar fortsätter.
– Parterna kommer att fortsätta samarbetet när det gäller tillverkning av bussar med chassier från Volvo och karosser från Sunsundegui. För oss fortsätter Volvo att vara vår främsta kund och partner och vi är båda fast beslutna att bibehålla och stärka denna relation på lång sikt, skriver Sunsundegui i ett pressmeddelande.
När det gäller produktionen av Volvo 9700 och Volvo 9900 betonar Sunsundegui att parterna gemensamt har kommit fram till beslutet.
– Trots ansträngningar från båda parter har överföringen av teknik visat sig vara alltför komplex och behovet av investeringar, både när det gäller tid och resurser, är betydligt större än vad vi ursprungligen räknade med.
Det var i oktober förra året som Volvo Bussar och Sunsundegui tecknade avtal om att Sunsundegui skulle tillverka karosser på licens för Volvo 9700 och Volvo 9900. Avtalet innebar enligt Volvo att de båda företagen skulle ha ett nära samarbete för att utveckla och leverera hållbara transportlösningar i premiumsegmentet för turistbusskunder i Europa. Under hösten och vintern har Sunsundegui också rekryterat personal till produktionen av de båda Volvomodellerna.
Sunsundegui har mer än 300 anställda vid sin anläggning i Alsasua, Navarra, Spanien. Företaget har ett brett modellprogram och säljer sina bussar i mer än 20 länder i Europa, Afrika och Asien.
Lämna ett svar