Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ingen rivstart för elbussar när Keolis tar över

Låter vänta på sig. Bild: Ebusco.

När Keolis i april 2023 efter upphandling fick uppdraget att köra SL:s busstrafik i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna var det tänkt att en stor del av trafiken skulle köras med elbussar. Men elbussarna dröjer på grund av att leveransdatum i nuläget är osäkert, uppger SL. Därför kommer elbussarna att sättas i trafik efterhand som de levereras. Under tiden körs trafiken med andra bussar.

I juni förra året la Keolis en order på 50 elbussar av modell Ebusco 3.0 hos den holländska busstillverkaren Ebusco. Dessutom hade Keolis en option på ytterligare 75 bussar hos samma tillverkare. De 50 första bussarna skulle levereras i år och de bussar som omfattades av optionen under nästa år.

Ebusco brottas dock med ekonomiska problem, och i likhet med många andra busstillverkare även störningar i leveranskedjorna. Under första halvåret i år levererade Ebusco 98 bussar till alla sina kunder, samtidigt som orderboken uppgick till 1 662 bussar. Leveransförseningarna orsakade att Ebusco fick viten och skadeståndskrav från kunder om 122 miljoner kronor.

Dessutom beställde Keolis i maj förra året 126 nya elledbussar från MAN, men förutom till SL-trafiken ingår även bussar till Göteborg i siffran.

När Keolis tar över trafiken i Bromma, Solna, Sundbyberg och Sollentuna kommer inte resenärerna att märka någon större skillnad, uppger SL. Undantaget är en ny linje, 501, som inrättas samtidigt som SL lägger ner en stor del av linje 57. Det innebär att de boende i stadsdelen Frösundavik mister sin busslinje till centrala Stockholm och istället får byta till pendeltåg vid Solna station.

En vanlig vintervardag har hittills busstrafiken i området haft cirka 130 000 påstigande.

Taggat som: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)