Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Låga tullar gynnar kinesiska elbussar”

BYD är en av de kinesiska elbusstillverkare som har etablerat ett starkt fäste på den europeiska bussmarknaden. Foto: Ulo Maasing.

Låga europeiska tullar på elbussar innebär att vi kommer att se fler elbussar från Kina på de europeiska vägarna. Det konstaterar det internationella analysföretaget IDTechEx. Och även om höga tullar skulle införas har flera kinesiska busstillverkare skaffat sig ett starkt fotfäste i Europa genom att producera bussar eller batterier i EU. Men det är inte bara låga tullar som har bidragit till kinesiska busstillverkares framgångar i Europa utan också att flera stora europeiska busstillverkare var sena på bollen när det gäller elbussar.

Tidigare i sommar beslutade EU-kommissionen att införa strafftullar på 17,4 – 38,1 procent på elbilar från Kina. Motiveringen var att tillverkningen av batterielektriska fordon i Kina subventioneras på ett sätt som enligt EU-kommissionen snedvrider konkurrensen och skadar europeiska tillverkare.

Men elbussar, lastbilar och varubilar är undantagna från strafftullarna. Dessa riktas endast in på batteridrivna fordon för upp till högst nio personer.

Enligt EU-kommissionen hade kinesiska elbilar en marknadsandel i EU och Storbritannien på åtta procent förra året. IDTechEx konstaterar att kinesiska tillverkade samtidigt hade 28 procent av marknaden för elbussar för kollektivtrafik.

Det ledde inte till några strafftullar. De närmast föregående åren var de kinesiska busstillverkarnas marknadsandel ännu högre. Men främst framgångar för MAN och Mercedes-Benz har tryckt tillbaka de kinesiska företagen något.

Främst MAN och Mercedes-Benz har på senare tid tryckt tillbaka de kinesiska busstillverkarnas marknadsandel något. Foto: Ulo Maasing.

Förbleknar
2023 var det hittills starkaste året för elbussar i Europa med mer än 5 000 nyregistreringar. Men den siffran förbleknar om man jämför med det starkaste elbussåret i Kina, 2016. Då såldes i landet nästan 140 000 elbussar.

En av de viktigaste förklaringarna till utvecklingen i Kina är stora statliga subventioner för att ställa om busstrafiken till el. Det har, enligt IDTechEX gjort att Kina ligger årtionden före EU när det gäller övergången till elbussar.

Samtidigt menar analysföretaget att europeiska busstillverkare har varit långsamma när det gäller att anpassa sig till en ny marknad med stor efterfrågan på elbussar. Istället har man länge hållit fast vid förbränningsmotorn. IDTechEX pekar på att några stora europeiska busstillverkare inte hade elbussar i produktion förrän 2019.

Senfärdigheten, i kombination med en snabb elektrifiering av busstrafiken, har öppnat för att kinesiska tillverkare har kunnat erövra en betydande marknad.

Överproduktion
Till det kommer att försäljningen av elbussar i Kina har minskat sedan toppåret 2016, delvis på grund av minskade subventioner, delvis på grund av en mättad marknad. Det har gjort att stora tillverkare som Yutong och BYD har intresserat sig för nya exportmarknader, inte minst i Europa.

Samtidigt kan kinesiska tillverkare dra fördel stora skalfördelar i produktionen, både när det gäller själva fordonen men också den dyraste komponenten i bussarna: batterierna.

Tuffare tullar kommer enligt IDTechEX inte att lösa alla problem, i synnerhet som kinesiska tillverkare som BYD har etablerat produktion i Ungern och därmed innanför EU:s gränser. Där bygger också den väldiga batterileverantören CATL en batterifabrik som Yutong planerar att köpa batterier från för sin snabbt växande europeiska försäljning.

Dessutom minskar regeringarna på flera håll i Europa sitt stöd till en elektrifiering av busstrafiken. Nyligen har således den tyska regeringen aviserat att man kommer att avskaffa stödet till elbussar. Den svenska regeringen gick för övrigt i spetsen för att avskaffa stödet till elbussar i stadstrafik när man med kort varsel förra sommaren slopade elbusspremien.

Det här är åtgärder som gör att bussoperatörerna belastas av högre investeringskostnader när de går över till elbussar. Det innebär att priset på bussarna får en större betydelse. Och det gynnar i sin tur kinesiska busstillverkare på bekostnad av europeiska, konstaterar IDTechEX.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. The pure volume of the Chinese bus market sounds enormous but in general that business is not very attractive. Low price level, long payment terms, long warranty periods in combination with local authorities that do not have any money to spend for public transport.

    With these local conditions export is very attractive and probably the only way to survive, especially as the Chinese manufacturers are dealing with competitors that lost their advantages (e.g. advanced engines) and do not have access to economies of scales for electric buses.

    Most European OEMs simply invested too late into electric mobility while the Chinese set up internal projects to study the requirements and upgrade their vehicles to a European level.

    Besides price, Chinese OEMs have a major advantage: They have the capacity to supply within a short time cycle and can even execute order backlogs of European failing European OEMs.

    Chinese OEMs cannot be kept out of the European market, so it would be wise to at least let them produce the vehicles within Europe. That would ensure proper working conditions for at least a share of the production process, benefit the local economy and ensure better pricing.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)