Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Reseavdragen för bilresor ökar med sex miljarder

Reseavdragen för bilresor har ökat med nästan sex miljarder kronor på ett år. Foto: Sveriges Riksbank.

Avdragen för resor till och från jobbet har sedan i fjol ökat med mer än sex miljarder kronor och uppgick i fjol till nästan 30 miljarder, rapporterar Ekot. Det är bilisterna som har vunnit på att regeringen hösten 2022 rev upp riksdagens beslut från några månader tidigare om ett ändrat, färdmedelsneutralt avdragssystem. Tre av de fyra nuvarande regeringspartierna ställde sig då bakom det nya systemet, men gjorde på hösten en helomvändning.

De ökade reseavdragen är en väntad effekt av att regeringen hösten 2022 beslutade att höja reseavdraget för bilister, samtidigt som man rev upp beslutet om en nyu, färdmedelsneutral modell.

Bakgrunden är den här:

I juni 2022 beslutade riksdagen att reseavdraget skulle ersättas med en avståndsberoende och färdmedelsneutral skattereduktion. Det innebar att alla skulle beskattas lika, oavsett om man kör bil, åker kollektivt, cyklar eller samåker till jobbet. Genom skattereduktion i stället för avdrag skulle skattelättnaden bli lika mycket värd för alla.

Samtliga partier i riksdagen, utom SD, ställde sig bakom reformen. Men bara några månader senare kovände Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna och ställde sig bakom SD:s inställning. Därmed rev den nya regeringen upp riksdagsbeslutet.

Tidöregeringens beslut fick bred kritik från en rad organisationer och företag, bland andra Sveriges Bussföretag, Tågföretagen, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Taxiförbundet och 2030-sekretariatet

Kritikerna framhöll att 44 procent av kostnaderna för reseavdraget berodde på fusk och fel och att kommuner och regioner skulle tappa 6,8 miljarder årligen i skatteintäkter genom att reseavdraget skulle behållas.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)