Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL-nej till pristak på biljetter: ”Bra som det är”

SL: Pristak kan ge ett ökat resande ger dock ökade kostnader för trafikförvaltningen vilket i kombination med minskade intäkter blir mycket utmanande. Foto: Ulo Maasing.

Det blir inget pristak på enkelbiljetter i kollektivtrafiken i Storstockholm om SL, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, får som den vill. ”För dyrt”, säger SL i den biljettutredning som presenteras för politikerna i regionens trafiknämnd nästa vecka. I värsta fall skulle ett pristak, så kallad capping, både ge ökade kostnader därför att fler skulle resa med SL samtidigt som intäkterna rasar, varnar SL. Det mesta är bra som det är med biljettsortimentet, anser SL:s tjänstemän.

Utredningen är den senaste i en lång rad utredningar om inom SL om biljetter och taxor. Den tidigare majoriteten i Region Stockholm gav för två år sedan SL i uppdrag att införa så callad capping på enkelbiljetter.

Systemet var tänkt att införas i två steg. Resenärer som reser på enkelbiljetter skulle inte debiteras efter ett visst antal resor under en dag. Om det skulle fungera väl var det tänkt att capping även skulle införas även för resor per månad. Siktet var inställt på att införa systemet i början av 2023.

Men frågan grävdes ner i en utredning som nu har kommit fram till att det mesta i SL:s biljettsortiment är bra som det är.

Fungerar på andra håll

Capping förekommer på flera håll. Det mest kända exemplet är London som har haft systemet i mer än tio år i kombination med att resenärer kan blippa sitt kontokort för att betala enkelresor. Vid varje tillfälle får kunden det förmånligaste biljettpriset. Vare sig man gör en enda enkelresa eller ett stort antal resor under en vecka räknar systemet alltid ut det förmånligaste pris och rabatter. Billigare går det alltså inte att resa i London om man inte väljer att fuskåka.

Östgötatrafiken införde pristak, capping, 2021. Systemet där innebär att kunden inte i förväg behöver veta om det är enstaka biljetter eller en periodbiljett som är det bästa alternativet för vederbörande. Istället kan resenären blippa sitt betalkort på varje resa och samtidigt känna sig trygg med att aldrig betala för mer än en 30-dagarsperiod, även om kunden reser mycket.

Ett annat exempel är Oslo. För att möta ändrade resmönster där en del människor hemarbetar någon eller några dagar i veckan införde Oslo 2022 appen Reis. Reis räknar ut rabatten utifrån hur mycket kunden har rest de senaste 30 dagarna. Kunden får därefter en personlig rabatt, baserat på sitt resande.

– Nuvarande biljettsortiment och det sätt som det säljs på tillgodoser resenärernas behov och förväntan väl. Det är enkelt att förstå samtidigt som det inte medför oönskade trösklar för resande med kollektivtrafiken, skriver SL.

Papperskorgen
SL:s tjänstemän har analyserat en rad olika möjligheter att utveckla biljettsystemet: capping, lågtrafiktaxa, gruppbiljetter 20/30-biljetter som förekommer på många håll, prenumeration på periodbiljetter, företagsförsäljning och en översyn av förhållandet mellan helt pris och reducerat pris.

Ett after ett har lösningarna hamnat i papperskorgen.

Bara två gillas av SL. Det ena gäller bättre möjligheter för försäljning till företag som sedan kan erbjuda periodbiljetter till sina anställda. Det andra är att arrangörer av evenemang, nöjen och konferenser kan erbjuda sina besökare biljettpaket där även SL-resor ingår.

Pristak, capping, skulle visserligen öka kundnöjdhet och kundernas förtroende för SL. Normalt skulle följdeffekten bli ett ökat resande, skriver utredningen och fortsätter: ”Däremot finns stora ekonomiska och resenärsrelaterade risker”.

Månadscapping skulle enligt medföra ett intäktstapp på 342 miljoner per år, anser SL, som dock hävdar att det finns en stor osäkerhet om effekterna av capping, inte minst när det gäller resandet.

– Ett ökat resande ger dock ökade kostnader för trafikförvaltningen vilket i kombination med minskade intäkter blir mycket utmanande, skriver SL i utredningen.

Taggat som: , , , , , ,

1 kommentar »

  1. Det finns nog många bättre biljettsystem här i världen än SL:s? Inte bara biljettsystem utan även bättre trafik också! Se och lär av experter är mitt råd, istället för att välja det billigaste anbudet!
    I Japan blippar man sitt kort när man går in genom spärren, när man sedan går ut blippar man igen och betalar för längden på resan. Och det är mycket billigare att resa där än här, och då är det ändå bara 3 minuter mellan tågen. Dessutom rullar trafiken där enligt tidtabell! Om ett tåg skulle bli 14 minuter försenat på grund av jordbävning och tyfon samtidigt så ber ledningen resenären om ursäkt. Någon som fått en ursäkt från SL, när ingenting rullar här?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)