Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Pristak på SL-biljetter nedgrävd i utredning

I juni 2022 beslutade politikerna i Region Stockholm att införa pristak på SL-biljetter. Nu är frågan nergrävd i en utredning. Foto: Ulo Maasing.

Samtidigt som många resenärer har övergett SL-trafiken i Storstockholm har SL grävt ner planerna på att införa ett pristak på enkelbiljetter i en utredning. I juni 2022 beslutade politikerna i SL-styrelsen att ett pristak, så kallad capping, skulle införas på enkelbiljetter. Siktet var inställt på början av 2023. Syftet var att locka nya resenärer likväl som att få tillbaka de resenärer som ännu inte återvänt efter pandemin. Men nu är frågan nergrävd i en utredning.

Pristak, ”capping”, i kollektivtrafiken har införts på många håll. Det mest kända exemplet är London som har haft systemet i mer än tio år i kombination med att resenärer kan blippa sitt kontokort för att betala enkelresor. Vid varje tillfälle får kunden det förmånligaste biljettpriset.

Vare sig man gör en enda enkelresa eller ett stort antal resor under en vecka räknar systemet alltid ut det förmånligaste pris och rabatter. Billigare går det alltså inte att resa i London om man inte väljer att fuskåka.

Liknande lösningar har senare införts på många andra håll, även inom Sverige. Först ut var Östgötatrafiken som införde pristak 2021. Systemet där innebär att kunden inte i förväg behöver veta om det är enstaka biljetter eller en periodbiljett som är det bästa alternativet för vederbörande. Istället kan resenären blippa sitt betalkort på varje resa och samtidigt känna sig trygg med att aldrig betala för mer än en 30-dagarsperiod, även om kunden reser mycket.

Ett annat exempel är Oslo. För att möta ändrade resmönster där en del människor hemarbetar någon eller några dagar i veckan införde Oslo 2022 appen Reis. Reis räknar ut rabatten utifrån hur mycket kunden har rest de senaste 30 dagarna. Kunden får därefter en personlig rabatt, baserat på sitt resande.

S: ”Bra beslut”
Det koncept som trafiknämnden i Region Stockholm beslutade om 2022 innebär en liknande lösning, även om SL skulle börja mer försiktigt. Först skulle ett pristak per dag införas, ”dagcapping”. När erfarenheterna från det hade utvärderats var det tänkt att även ett pristak för månad skulle införas.

I SL-trafiken skulle dagcapping rent praktiskt innebära att resenären vid tredje eller fjärde enkelresan med betalkort varje dag inte skulle debiteras mer.

Beslutet fattades med en bred majoritet i trafiknämnden, som då hade en borgerlig, M-ledd majoritet. Men även oppositionen var för ett pristak.

– Vi socialdemokrater tycker att detta beslut är bra och tror även att det finns förutsättningar för att utveckla ett bra system för månadscapping i framtiden, skrev (S) i ett särskilt uttalande om pristaken.

Nergrävd
Men hösten 2022 tog en ny majoritet över den politiska styrningen i Region Stockholm med (S) som största parti och (MP) i ledningen för trafiknämnden. Och beslutet från sommarn 2022 grävdes istället ner i en utredning om SL-taxorna.

– Vi planerar att återkomma med en redovisning av utredningens resultat under det tredje kvartalet. Då återkommer vi med svar på frågorna om pristak, skriver SL-chefen David Lagneholm till politikerna i trafiknämnden sedan moderater, liberaler och kristdemokrater undrat vad som händer.

Taggat som: , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Visst vore ett ”högkostnadsskydd” i kollektivtrafiken bra.
    Brukar bara åka på enkelbiljett i vanliga fall, reducerat pris, men plötsligt blev omständigheterna som så att jag under två veckor gjorde 2-4 resor per dag. Då blev det att köpa månadskort, fast jag vet ändå inte om det kanske varit billigare med enkelbiljett? Med samma system som på sjukhus så skulle jag inte behöva räkna på saken själv utan det går automatiskt, så när jag betalt enkelbiljetterna till en summa av ett månadskort så blir resten av resorna gratis, månaden ut. Visst skulle ett sådant system locka folk tillbaka till kollektivtrafiken.

  2. Var stolt över det svenska språket, det behövs inte engelska i varje mening.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)