Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra världsdelar. Denna gång: Nya motgångar för Ebusco; BYD störst i kinesisk elbussexport; Stad satsar på 8000 elbussar på några år.
Nederländerna: Den krisande holländska busstillverkaren Ebusco möter nya motgångar. Till följd av företagets stora leveransproblem har nu ännu ett trafikföretag i Europa annullerat sin beställning av elbussar från Ebusco.
Det är lokaltrafiken i den schweiziska staden St Gallen som hade beställt tolv elbussar från Ebusco för leverans under 2025 men som nu har annullerat beställningen och nu förbereder en ny upphandling.
Ebusco har ett turbulent år bakom sig med då ett antal kunder har övergett tillverkaren på grund av de stora leveransförseningarna. Tillverkaren hade under första halvåret en orderstock på över 1 600 elbussar men lyckades endast leverera 98. Som en följd av problemen annullerade svenska Connect Bus tidigare i år en order på 47 elbussar som skulle satts i trafik i Växjö- Istället valde Connect Bus kinesiska BYD som leverantör.
För två månader blev det också klart att en order om 76 elbussar till Oslo som Nobina hade lagt istället går till kinesiska Yutong. Ebusco skulle ha levererat bussarna under 2023.
Kina: Under november exporterade kinesiska tillverkare 1 105 elbussar över 3,5 meters längd, rapporterar Chinabuses.org. Det är en ökning på nästan 26 procent räknat på årsbasis, men en minskning med 58 procent jämfört med föregående månad.
Av elbussexporten svarade BYD för 437 bussar och en marknadsandel på 39,6 procent. På andra plats placerade sig Yutong med 210 exporterade elbussar och en marknadsandel på 19 procent. Trea blev Golden Dragon med 142 exporterade elbussar och en marknadsandel på 12,85 procent.
Under årets första elva månader uppgick den kinesiska elbussexporten till 13 083 bussar, en ökning med 25,3 procent jämfört med samma period förra året. Även under årets första elva månader var BYD största exportör med 3 298 elbussar med Yutong på andra plats med 1 893 bussar och Higer trea med 1 546 exporterade elbussar.
Indien: Den indiska jättestaden Mumbai står inför en snabb elektrifiering av busstrafiken. Fram till mars 2026 ska mer än hälften av stadsbussarna vara eldrivna och ett år senare ska samtliga bussar köras på el. Totalt handlar det om att staden, som är Indiens finansiella huvudstad, då ska ha 8 000 elbussar i trafik.
Idag finns drygt 700 elbussar i staden.
Men planerna för Mumbai hotas av att flera av de elbusstillverkare som har vunnit upphandlingen av bussarna, Olectra och AC, har stora problem med leveranserna. För Olectra Greentech släpar en första order på 2 100 elbussar efter rejält. När leveranstiden är på väg att löpa ut har endast 160 bussar levererats. Mumbai har också annullerat en order på 700 eldrivna dubbeldäckare från AC sedan man inte fått en enda buss i tid.
Ebuscoproblem i indisk tappning?
Lämna ett svar