
Altas Auto planerar att mot slutet av året lansera en eldriven midibuss för 55 passagerare. Bild: Altas Auto.
Den litauiska busstillverkaren och påbyggaren Altas Auto planerar att mot slutet av året lansera en ny, batterielektrisk midibuss. Altas är väl etablerad även på den svenska marknaden. Den nya midibussen , Novus City N8, ingår i ett stort ramavtal som Altas Auto har tecknat med det tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn som har valt Altas som sin huvudleverantör av batteri- och dieseldrivna stadsbussar i storleksklassen sju – åtta meter.

Altas Novus City V7 visades på Persontrafik i Göteborg och är liksom den nya midibussen resultatet av ett samarbete mellan Altas Auto och kinesiska Zhongtong. Foto: Ulo Maasing.
Den nya midibussen kan ta upp till 55 passagerare och innebär att Altas Auto breddar sin produktportfölj med en betydligt större buss än vad företaget idag kan erbjuda.
Altas har inte avslöjat några tekniska detaljer kring modellen. Däremot bekräftar företaget för bussmagasinet.se att satsningen på Novus City N8 bygger på ett utökat samarbete mellan Altas och den kinesiska busstillverkaren Zhongtong.
Sedan tidigare har Altas i samarbete med Zhongtong gemensamt lanserat den eldrivna midibussen Novus City V7 som under fjolåret har visats på en rad europeiska mässor, bland annat Persontrafikmässan i Göteborg i november.
Förutom dessa båda modeller omfattar Deutsche Bahns avtal med Altas två bussar som är byggda på Mercedes-Benz Sprinterchassi, en eldriven och en dieseldriven.
– Avtalet med Deutsche Bahn är en milstolpe för oss. Företagets intresse för ett så brett urval av mindre bussar speglar en utveckling där mindre bussar är en del av fordonsparken hos stora företag som en följd av förändrade behov för busstrafiken, säger Edvardas Radzevičius, grundare av Altas Auto.
Lämna ett svar