
Thomas Nylund, Volvo Bussars europachef; Leveranserna av Volvo 9700 kommer igång igen under sista kvartalet nästa år. Foto: Ulo Maasing.
Om mindre än ett år räknar Volvo Bussar med att på nytt starta produktionen av sin välkända turist- och långfärdsbuss Volvo 9700. De första bussarna ska levereras på den svenska marknaden under sista kvartalet 2026. Framtidsplanerna för lyxturistaren Volvo 9900 är ännu inte spikade. Det säger Thomas Nylund, Europachef vid Volvo Bussar till Bussmagasinet.
Volvo Bussar arbetar nu för fullt med att förbereda en produktionsstart för Volvo 9700 nästa år. Som vi tidigare rapporterat kommer produktionen av modellen i framtiden att ske i Volvo Bussars egen fabrik i Tultitlán i Mexiko. Det tidigare planerade samarbetet med spanska Sunsundegui avbröts i september 2024.
Fabriken i Mexiko har varit igång i mer än 25 år. Där ska Volvo tillverka den nya enkel- och dubbelledade elbuss för BRT-linjer som företaget presenterade för några veckor sedan. Men ända sedan start är fabriken i första hand specialiserad på turist- och långfärdsbussar, främst för den stora mexikanska marknaden.
– Det är samma buss som tidigare. Våra kunder kommer att känna igen sig direkt. Vi kommer att börja med en begränsad volym och säkra att vi får en bra produktionsstart och kan erbjuda rätt kvalitet när vi åter kommer ut med 9700 på marknaden. Under 2027 kommer vi sedan att skala upp leveranserna, säger Thomas Nylund.
Han avböjer dock att närmare precisera vilken försäljningsvolym Volvo Bussar siktar på.
– Vi vet att det finns en stark efterfrågan och kommer att så långt möjligt försöka tillfredsställa våra kunder med nya bussar.
Basversioner
– Inledningsvis kommer vi att erbjuda ett begränsat antal varianter. Det blir fyra basutföranden som motsvarar de mest efterfrågade versionerna på de europeiska marknader där Volvo Bussar idag har en nybussförsäljning, säger Thomas Nylund.
Volvo Bussar har tidigare dragit sig ur bland annat Tyskland och Danmark.
I Norden är Sverige, Norge och Finland kärnmarknader för Volvo Bussar. Andra marknader för Volvo i Europa är Beneluxländerna, Frankrike, Italien samt Spanien och Portugal. I de två senare länderna handlar det dock mest om att leverera chassier till lokala påbyggare.
Storbritannien och Irland är också två viktiga marknader för Volvo Bussar. Företaget kommer att marknadsföra Volvo 9700 även i dessa länder. Dubbeldäckaren Volvo 9700 DD säljer också bra på den brittiska och irländska marknaden. Volvo Bussar i Storbritannien har dessutom inlett ett samarbete med spanska Unvi för en helt ny turistbuss för den brittiska marknaden.

Under fjärde kvartalet nästa år kommer Volvo 9700 åter att finnas på den svenska marknaden. Bild: Volvo Bussar.
Andra produkter
Volvo öppnar också för att komma ut med fler produkter när det gäller turistbussar som ett resultat av den nya affärsmodell företaget har gått över till i samband med att företaget avvecklade produktionen i Polen.
– En stor fördel med den nya affärsmodellen är att den är flexibel och gör att vi kan arbeta med olika karossalternativ, beroende på vilket kundsegment vi vill täcka in. Vi kommer i Europa att komplettera vårt erbjudande av turistbussar även med andra produkter än hittills, säger Thomas Nylund.
Som ett exempel nämner ha dubbeldäckaren 9700 DD som byggs på Volvochassier av finländska Carrus. Modellen har haft betydande framgångar inte bara i Norden utan även i Storbritannien. Modellen har också introducerats i Frankrike, i Beneluxländerena och nyligen även i Italien.
När det gäller framtiden för den lyxigaste turistbussmodellen, 9900, har Volvo ännu inte fattat något beslut.
– Vi fortsätter att utvärdera marknadssituationen, men jag kan idag inte säga när ett beslut kan komma, säger Thomas Nylund.
Stads- och regionbussar
Turbulensen kring spanska Sunsundegui har gjort att produktionen av Volvos turistbussar har stått stilla sedan fabriken i Polen stängde förra året. Snabbare har omställningen gått när det gäller stads- och regionbussarna där egyptiska MCV blev utvald som påbyggare. Produktionen är igång nu med Svealandstrafiken som första kund i Sverige genom en beställning på totalt 106 elbussar.
– Efterfrågan är nu väldigt bra på den svenska marknaden och vi har också tagit ett flertal order i Beneluxländerna, konstaterar Thomas Nylund.
Samtidigt är konkurrensen från kinesiska busstillverkare tuff, inte minst i Norden som är Volvo Bussars hemmamarknad. De allra flesta bussar för kollektivtrafik som det senaste året har sålts i Norge är tillverkade av kinesiska företag som Yutong, BYD och Golden Dragon.
– Generellt säljer vi våra bussar med andra argument än ett lågt pris. Traditionellt ligger vår styrka i den uptime, den serviceberedskap som vi kan erbjuda våra kunder. Hållbarheten, både miljömässigt och socialt, är dessutom en väldigt viktig aspekt som har många olika dimensioner, kommenterar Thomas Nylund.
Lämna ett svar