Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Comeback för Volvos turistbussar – från Mexiko

Volvo Bussars turist- och långfärdsbuss Volvo 9700 ska tillverkas i företagets fabrik i Mexiko för den europeiska marknaden. Bild: Volvo Bussar.

Volvos turist- och långfärdsbuss Volvo 9700 kommer tillbaka på den europeiska marknaden – tillverkad i Volvo Bussars egen fabrik i Tultitlán, Mexiko. Leveranserna kommer igång i slutet av 2026. Vad som sker med Volvos premiumprodukt i turistbussklassen, 9900, är ännu oklart.

Produktionen av Volvos turistbussmodeller 9700 och 9900 har legat nere sedan Volvo i början av 2024 stängde sin fabrik i polska Wroclaw. Planerna på att spanska Sunsundegui skulle karossera de båda turistbussmodellerna avbröts tidigare i år, medan egyptiska MCV har tagit över som påbyggare av stads- och regionbussarna.

Efter att det planerade samarbetet med Sunsundegui avbrutits har Volvo Bussar sökt en annan, lämplig partner och nu fastnat för företagets egen fabrik i Mexiko.

– Vi planerar att tillverka ett urval av Volvo 9700 i vår fabrik där. Enligt planerna ska det bli en buss i premiumsegmentet med ett antal förutbestämda specifikationer. Genom detta ökar vi flexibiliteten för kunderna, uppger Volvo Bussars presschef Joakim Kenndal för bussmagasinet.se.

Volvo Bussars fabrik i Tultitlán i Mexiko har tillverkat Volvobussar för den latinamerikanska marknaden i mer än 25 år – bland annat Volvo 9800 som har mycket gemensamt med 9700.

– Där finns både kompetens och kapacitet att tillverka Volvo 9700. Planen är att de första Volvo 9700 ska finnas på den europeiska marknaden (inkl Storbritannien) i slutet på 2026. Var är ännu inte bestämt. Vi är fortfarande i planeringsstadiet så vi får återkomma gällande när produktionen startar och order kan läggas, säger Joakim Kenndal.

Han uppger också att det i nuläget inte finns några konkreta planer när det gäller Volvo 9900.

– Som vanligt följer vi dock utvecklingen hos kunderna. Vårt fokus är nu, precis som tidigare, att sälja våra chassier i samarbete med externa påbyggare.

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Antar att i Mexiko har bussarna byggts med enkla fönsterrutor. Noterade för några år sedan att även bussarna i Ushuaia längst ner i södra Argentina hade enkla fönster.
    Blir kanske en ny erfarenhet för de mexikanska karossbyggarna.

  2. En premiumbuss från Mexico? Hör dom inte själva därute på Arendal hur det låter??😂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)