
86 nya eldrivna ledbussar från MAN och fyra eldrivna boggiebussar från Solaris ska snart rulla på den västsvenska landsbygden. Foto: Anna Sigvardsson Högborg.
Nu blir den västsvenska landsbygden elektrisk. I juni är det premiär för Västtrafiks första elbussar i landsbygdstrafik. Totalt handlar det om 90 nya elbussar som kommer att trafikera nio linjer i Västra Götaland.
Med de nya bussarna kommer Västtrafik att ha totalt 621 elbussar i trafik.
– Elektrifieringen av stadstrafiken har pågått länge och det är väldigt roligt att vi nu även får elbussar i regiontrafiken. Det är en viktig omställning för att vi ska nå våra klimatmål med mindre utsläpp, säger Hanna Björk, hållbarhetschef på Västtrafik.
I samband med tidtabellsskiftet i mitten av juni kommer totalt 90 elbussar att börja trafikera nio linjer i Västra Götalandsregionen. Ale får fyra eldrivna boggiebussar och Angered, Gamlestaden, Mölnlycke, Partille och Hisingen får totalt 86 elledbussar som sätts i trafik successivt fram till och med mars 2026.
Eftersom elbussarna för regiontrafik är klass II-bussar har de trepunktsbälte på alla sittplatser.
– Bussarna är märkbart tystare och sprillans nya vilket ger en mer behaglig resa. Resenärer på hållplatserna kommer också märka att de inte har några utsläpp, säger Hanna Björk.
Västtrafik har som mål att minska utsläppen av koldioxid med 90 procent per personkilometer 2006–2035.
– Koldioxidutsläppen blir lägre från en elbuss jämfört med en konventionell buss, även om den senare kör på förnybart bränsle. Det gynnar också våra energimål och målen om partiklar och kväveoxidutsläpp eftersom det går åt mindre energi totalt och bussarna är utsläppsfria vid drift, säger Hanna Björk.
De 86 eldrivna ledbussarna är tillverkade av MAN och körs av Keolis. Bussarna kan ta 90 passagerare, varav 55 sittande. De fyra eldrivna boggiebussarna levereras av Solaris.
Lämna ett svar