
BYD toppar elbussexporten från Kina hittills i år. Bland annat har företaget levererat bussar till Connect Bus för trafik i Blekinge. Foto: Blekingetrafiken.
Exporten av elbussar från Kina till andra länder ökar kraftigt. Ökningen var i maj 25 procent, jämfört med maj förra året. Under årets första fem månader ökade exporten av elbussar från Kina med 58 procent, jämfört med samma tid förra året. De kinesiska busstillverkarnas allt starkare ställning på marknaden har också börjat förändra den europeiska bussindustrin.
BYD toppar den kinesiska elbussexporten, både under maj och under årets fem första månader. Totalt exporterade Kina 1 514 elbussar under maj och 5 928 under perioden januari – maj. Den totala bussexporten från Kina var i maj 6 809 bussar enligt Chinabuses. I exportstatistiken ingår stora, medelstora och lätta bussar, dock ej lätta bussar från företag som endast producerar sådana.
Ibland visar statistiken dramatiska förändringar månad för månad. Det beror bland annat på att en tillverkare en viss månad har levererat ett stort antal bussar till en kund utomlands.
Bakom den torra statistiken blir de kinesiska busstillverkarnas påverkan på den europeiska bussmarknaden allt större. Den stora brittiska busstillverkaren Alexander Dennis planerar exempelvis att flytta tillverkningen vid sina två i Falkirk och Larbert i Skottland till en enda enhet i den engelska staden Scarborough. 400 arbetstillfällen hotas i samband med flytten.
Företaget pekar bland annat på tuff konkurrens från kinesiska tillverkare, främst Yutong, som skäl. I Storbritannien har de kinesiska tillverkarnas marknadsandel under senare år ökat från 10 till 35 procent när det gäller bussar för kollektivtrafik.
Andra europeiska busstillverkare söker samarbete med kinesiska tillverkare. Scania har sedan länge ett partnerskap med kinesiska Higer om turist- och långfärdsbussen Scania Touring. Men de båda företagen samarbetar också om bussar för kollektivtrafik. Connect Bus har således beställt elbussen Scania Fencer för trafik i Åre. Bussarna byggs av Higer på Scanias nya elbussplattform.
Ett annat exempel på europeiskt-kinesiskt samarbete är den portugisiska busstillverkaren Caetano som på UITP-mässan i Hamburg nyligen presenterade sin nya generation elbussar. De flesta modellerna kan fås antingen med batteridrift eller med bränslecellsdrift.
På Busworld i Bryssel i oktober kommer Caetano att presentera en helt ny, eldriven turistbuss. Caetano. På 2023 års upplaga av Busworld visade den portugisiska tillverkare upp en bränslecellsdriven turistbuss i samarbete med turkiska Temsa.
Caetano har för sina nya stadsbussar inlett ett samarbete med det kinesiska jätteföretaget CRRC. Bussarna byggs på en plattform från CRRC, men utvecklas och designas av Caetano. Det första resultatet av samarbetet, en bränslecellsdriven ledbuss, är redan lanserad.
CRRC finns redan på den svenska marknaden, hos Connect Bus i Östergötland. Men då under namnet Yes-EU…





Artiklar(RSS)
Lämna ett svar