
I den stororder på elbussar som flamländska De Lijn har lagt ingår 100 ledbussar från Iveco Bus. Foto: De Lijn.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Köper 290 elbussar på ett bräde; Bränslecellsbuss i klassiskt 24-timmarslopp; Tjeckisk trådbussförnyelse.
Belgien: Det stora belgiska trafikföretaget De Lijn har beställt 290 elbussar till ett ordervärde av 185 miljoner euro, drygt två miljarder kronor. De Lijn ägs av den flamländska regeringen och har som mål att köra all sin trafik emissionsfritt från 2035.
Ordern omfattar 50 18-meters ledbussar från VDL, tillverkade i VDL:s belgiska fabrik i Roeselare. Iveco Bus ska leverera 100 ledbussar, tillverkade i Frankrike. Dessutom ska kinesiska BYD leverera 140 12-metersbussar som tillverkas i BYD:s fabrik i Ungern. Leveranserna inleds mot slutet av nästa år.
Just nu pågår leveranser av en beställning på 230 elbussar till De Lijn. Trafikföretaget planerar att senare i år beställa ytterligare elbussar.
De Lijn har också bestämt sig för att ta företagets fem vätgasdrivna bränslecellsbussar ur trafik och helt fokusera på batterielektriska bussar.
Frankrike: Det här veckoslutet avgörs det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans i Frankrike för 93:e gången. Det första loppet kördes 1923, men under andra världskriget genomfördes inga tävlingar.
I år finns inte bara racerbilar på plats. Toyota kommer således att presentera sin bränslecellsteknik med syfte att lyfta fram vätgasens roll i framtidens racing. Toyota visar bland annat bränslecellsbilen Mirai som också kan användas som reservkraftverk, en lastcykel som drivs med bärbara vätgaspatroner samt bränslecellsbussen Moving e.
Bussen på Le Mans kan också användas av publiken för att ladda mobiltelefoner.
Tjeckien: Staden Zlin i östra Tjeckien förnyar sin trådbussflotta. Det kommunala bussföretaget i staden, DSZO, har tecknat ett avtal med Škoda om köp av upp till 60 nya trådbussar som finansieras med stöd från EU.
De nya trådbussarna ska vara låggolvsbussar med karosser från den tjeckiska busstillverkaren SOR. Bussarna ska också ha batteripaket som gör det möjligt att köra upp till tio kilometer utan luftledning.
Med sina 80 000 invånare är Zlin ingen storstad, men staden har ett omfattande trådbussnät om fjorton linjer. Dagens trådbussflotta uppgår till 56 bussar från Solaris och Irisbus i samarbete med Škoda.
Lämna ett svar