Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussföretagen: Låt Samtrafiken inspirera EU – nya regler kan bli kontraproduktiva

Passagerares rättigheter vid kombinerade resor med flera transportmedel togs upp på ett riksdagsseminarium på torsdagen. Foto: Ulo Maasing.

”Svenska Samtrafiken borde kunna fungera som inspiration för hela EU”. Det sa Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund vid ett lunchseminarium i Riksdagen på torsdagen. Hon var en av de företrädare för den samlade persontransport-branschen som var inbjuden att informera riksdagsledamöter och tjänstemän från riksdagens civilutskott och trafikutskott om konsumentskydd och resenärers rättigheter vid resor med kombinerade trafikslag.

Det var riksdagsledamöterna Lars Beckman(M) och Anna-Belle Strömberg(S) som hade tagit initiativet till seminariet. Bakgrunden är att det pågår ett arbete med en ny EU-förordning om resenärernas rättigheter vid resor där flera transportslag ingår, multimodala resor.

Diskussionerna inom EU gäller bland annat ett gemensamt regelverk för biljetter för flera olika transportslag, något som Sveriges Bussföretag redan tidigare har lämnat synpunkter på i ett remissvar.

– Vi anser att dagens regelverk för busspassagerares rättigheter fungerar tämligen väl både ur ett resenärs- och ett företagsperspektiv. Enligt Konsumentverket förekommer det få klagomål kring resenärens rättigheter i just busstrafiken vilket vi anser styrker vår uppfattning, sa Anna Grönlund.

– Men vi tror att många av de ändringar som nu föreslås i diskussionerna inom EU kring just resenärsrättigheter och som sägs syfta till att stärka konsumentens ställning, istället leder till dyrare biljetter och minskat utbud. Det vore direkt kontraproduktivt.

Anna Grönlund lyfte som alternativ fram Samtrafiken.

– När det gäller ett multimodalt och sammanhållet biljettsystem anser vi att Samtrafikens system borde kunna vara en inspiration för hela EU. Det fungerar bra när det gäller möjligheten att erbjuda kombinerade biljetter för flera transportslag, framhöll hon.

En av huvudtalarna vid seminariet var Samtrafikens vd Gerhard Wennerström. Han redogjorde för Samtrafikens arbete, men också de kontaktar Samtrafiken nu har med EU-kommissionen som visat intresse för den svenska modellen.

Även Svensk Kollektivtrafiks vd Johan Wadman deltog i seminariet i riksdagen. Han redogjorde för de utmaningar som många regionala kollektivtrafikmyndigheter möter när de måste hantera olika regelverk för resenärernas rättigheter för resor med buss, båt och tåg. Dessutom skiljer sig regelverket ibland för respektive transportslag i svensk och europeisk rätt, beroende på linjens längd med mera.

– Krångligt och förvirrande för våra resenärer, var Johan Wadmans omdöme.

Taggat som: , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Tyvärr är det inte reslängden utan linjelängd som avgör vilket passagerarättsregelverk som resenär och trafikforetag ska leva efter.

    Samma buss/tåglinje kan ju ha olika linjelängd men resenären reser mellan samma plats med samma trafikföretag och samma biljett. Det skulle till och med kunna vara samma bussförare och samma buss. Men ändå olika gäller olika regelverk. Ena dagen ska resenärer vänta på ersättningstrafik och andra dagen kan den få ersättning för en taxi. Ena dagen får den hjälp efter 20 minuter andra dagen först efter en timme. Varken lätt för resenärerna eller branschen att förstå och efterleva. Sverige har inte använt sig av de undantag som EU ger möjligheter till vilket gör det onödigt krångligt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)