Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Göteborg: Bussar undantas från miljözon 3

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Politikerna i Göteborg har en rimligare inställning än i Stockholm och tar hänsyn till hur verkligheten ser ut. Foto: Transportföretagen.

Medan den politiska majoriteten i Stockholms stad vill införa miljözon, klass 3 för alla fordon väljer de styrande politikerna i Göteborg att undanta både lätta och tunga bussar när man inför  miljözon 3. ”Politikerna i Göteborg har en rimligare inställning än Stockholm och tar hänsyn till hur verkligheten ser ut”, kommenterar Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund.

Redan i budgeten för 2023 aviserade Göteborgs stad att man avsåg att införa en miljözon, klass 3 i staden. Någon konkret utredning föreligger ännu inte. Men på onsdagen presenterade stadens politiska ledning budgeten för nästa år.

Där står det att Stadsbyggnadsnämnden får i uppdrag ”att i samverkan med näringslivet utreda lämpliga områden för att inrätta en miljözonklass 3 för tunga och lätta lastbilar samt att begära av Trafikverket att få genomföra ett pilotprojekt med denna inriktning, i syfte att stimulera teknikskifte och få en tydlig positiv miljöeffekt”. Både tunga och lätta bussar undantas från miljözonen.

I Stockholm har planerna på att införa en miljözon klass 3 fått en omfattande kritik från såväl oppositionen som näringslivet. Kritiken har bland annat gällt bristande lyhördhet och samverkan med berörda aktörer.

Kritikerna har bland annat framhållit att en miljözon klass 3 i praktiken innebär ett totalförbud för klass III-bussar, alltså bussar i turist- och beställningstrafik inom zonen. Denna omfattar i första skedet 20 kvarter i Stockholms city. Men staden utreder också om man ska införa miljözon 3 i hela innerstaden.

När staden sedan fattade sitt beslut om miljözon 3 inleddes en rättsprocess som fortfarande pågår. Detta, sedan ett flertal aktörer har överklagat beslutet.

Sannolikt kan en dom om lagligheten i Stockholms miljözon 3 inte komma förrän nästa år.

– Det är uppenbart att politikerna i Göteborg har haft en mer rimlig inställning och beaktat hur verkligheten ser ut. Från Sveriges Bussföretags sida har vi haft dialogmöten med ansvariga politiker i Göteborg och gläds nu åt att man tagit till sig av den kunskap vi presenterat, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd i Sveriges Bussföretag, och fortsätter:

– Ett tillräckligt utbud av turistbussar som motsvarar kraven i miljözon 3 saknas i bussbranschen, men det har inte Stockholms ledande politiker velat ta till sig.

– Vi hoppas att Stockholms stad tar lärdom av Göteborgs kloka förslag, och undantar bussarna. Det skulle betyda mycket för möjligheten att resa grönt och kollektivt med buss till Stockholm.

Enligt de ursprungliga planerna skulle milözon 3 införas i Stockholm kommande årsskifte. Om så sker är just nu osäkert med anledning av de pågående rättsprocesserna.

Det här är miljözon 3:

Rena elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon med utsläppsklass Euro 6. Laddhybrider med utsläppsklass Euro 6 tillåts för tunga fordon, däremot inte för personbilar. Bensin- och dieseldrivna fordon tillåts inte. Göteborg vill att bussar undantas.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)