Tag Archive for ‘Kollektivtrafikbarometern’
Buss-TV: Busskonsert med Blekingetrafiken
För en tid sedan toppade Blekingetrafiken Kollektivtrafikbarometerns mätning av Sveriges nöjdaste resenärer för femte månaden i rad. Det firade man för några dagar sedan med en busskonsert.
Östergötland i topp, Gotland i botten i svensk kollektivtrafik
Allt fler svenskar återvänder till kollektivtrafiken, men ännu är det inte som innan pandemin. De frekventa kollektivtrafikresenärerna har kommit tillbaka men de som tidigare växlade mellan bil och kollektivtrafik väljer nu oftare bilen. Det visar årets rapport från Svensk Kollektivtrafiks resvane- och attitydundersökning Kollektivtrafikbarometern. Östergötland, Kalmar län och Värmland har de nöjdaste resenärerna medan Dalarna och Gotland som vanligt ligger sämst till.
Dalatrafik vill upp från bottenskiktet
Dalatrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Dalarna, har länge tillhört bottenskiktet i svensk kollektivtrafik när det gäller kundnöjdhet. Nu vill man rycka upp sig och lanserar under året förbättringsarbetet ”Dalatrafik växlar upp”. Det syftar till att tillsammans med kommuner och entreprenörer skapa en mer pålitlig kollektivtrafik för alla som bor och verkar i Dalarna.
Återhämtning för kollektivtrafiken
Kollektivtrafikens marknadsandel börjar nu närma sig nivåerna före pandemin. De personer som arbetar på distans alla dagar i veckan har blivit färre och ersatts av personer som arbetar hemma någon eller några dagar i veckan. Det framgår av halvårsrapporten från Svensk Kollektivtrafiks Kollektivtrafikbarometern som redovisar utvecklingen under årets första sex månader.
Pandemieffekt: Minskad marknadsandel för kollektivtrafiken
Som en följd av covid-19-pandemin minskade kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet även i fjol. Den är nu 20 procent lägre än innan pandemin. eftersom resenärerna uppmanats att inte resa med kollektivtrafiken och undvika trängsel. Värmlänningarna är mest nöjda med sin kollektivtrafik, medan Gotland ligger i botten på nöjdhetslistan. Det framgår av den senaste Kollektivtrafikbarometern från Svensk Kollektivtrafik. Barometern bygger på intervjuer med 88 000 slumpmässigt utvald personer.
Tre av fyra i Skåne har ändrat resvanor
Tre fjärdedelar av skåningarna har ändrat sitt sätt att resa på grund av pandemin, färre känner sig trygga i kollektivtrafiken och fler väljer bilen. Trots detta är kundnöjdheten stabil och punktligheten har förbättrats. Det visar årets resultat av Kollektivtrafikbarometern.
Karlstad har landets nöjdaste kollektivresenärer
Karlstadsbuss´ resenärer är nöjdast i landet medan Dalatrafik får det lägsta betyget i landet. Det visar Kollektivtrafikbarometern för 2020 som presenterades på onsdagsförmiddagen. Under pandemiåret 2020 rasade kollektivtrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet, från 32 till 21 procent. Men kunderna är fortsatt nöjda – 79 procent av resenärerna är nöjda med sin senaste resa. Kollektivtrafikens punktlighet har också ökat.
Covid-19: Tre av fyra har ändrat resvanor
Av de svenskar som reser regelbundet med kollektivtrafiken uppger nu endast 24 procent att de reser som tidigare. 37 procent säger att de helt avstår från resor med kollektivtrafik och 21 procent avstår från icke nödvändiga resor med kollektivtrafiken. Det visar resultat från Kollektivtrafikbarometern som undersökningsföretaget Origo Group genomför på uppdrag av Svensk Kollektivtrafik.
Covid-19: Kollektivtrafikens resenärer känner sig trygga
Covid-19-pandemin har bara i liten grad minskat förtroende för kollektivtrafiken och kollektivtrafikbranschen. Trots pandemin och oron att smittas har upplevelsen av trygghet i kollektivtrafiken bara minskat med 3 procentenheter. Det visar nya siffror från Kollektivtrafikbarometern, en branschgemensam kvalitets- och resvaneundersökning som drivs och utvecklas av Svensk Kollektivtrafik. Undersökningen pågår kontinuerligt och kompletterades i slutet av mars med frågor om medborgares och resenärers inställning och resebeteende till kollektivtrafiken kopplat till coronapandemin.
Karlstadsborna nöjdast i svensk kollektivtrafik
Karlstad och Karlstadsbuss har Sveriges mest nöjda resenärer i kollektivtrafiken. Samtidigt är svenskarna allt mer nöjda med kollektivtrafiken och de som reser med denna är mer trogna kunder än förra året. Det visar resultaten från Svensk Kollektivtrafiks stora, årliga intervjuundersökning Kollektivtrafikbarometern. Hela 89 procent av kunderna i Karlstad är nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa, en toppsiffra för femte året i rad.När det gäller allmänhetens betyg är Karlstadsbuss överlägset bäst i landet.





Artiklar(RSS)