Tag Archive for ‘Trafikförvaltningen i Region Stockholm’
Fler överklagar SL:s miljardupphandling
Både Nobina och Keolis överklagar också SL:s stora upphandling av busstrafiken i norra Storstockholm och trafiken på Roslagsbanan. Som vi tidigare rapporterat har även Arriva överklagat upphandlingen som gäller kollektivtrafik för närmare tretton miljarder kronor. Den 12 maj beslutade trafiknämnden i Region Stockholm att tilldela Transdev all den trafik som upphandlingen omfattade.
Ny SL-chef utsedd
Till ny chef för trafikförvaltningen i Region Stockholm samt vd för SL och Waxholmsbolaget har utsetts David Lagneholm. Han kommer närmast från tjänsten som säkerhetsdirektör vid MTR Nordic AB när han tillträder sin nya tjänst i höst.
Efter SL:s trängselfiasko: Vårdpersonal får gratis färdtjäst till jobbet
Region Stockholm har beslutat att ge sjukvårdspersonal gratis färdtjänst till jobbet. Erbjudandet gäller personal på regionens akutsjukhus liksom det nyupprättade fältsjukhuset på Stockholmsmässan i Älvsjö. Beslutet kommer sedan SL fått massiv kritik för trängsel ombord på en del av bussarna i Storstockholm, trots att Folkhälsomyndigheten har förklarat att trängsel i kollektivtrafiken inte är acceptabelt.
Klart för Keolis i Stockholm
Det är nu klart att det blir Keolis som kör SL:s bussar i Stockholms innerstad och Lidingö fram till augusti 2026. Som väntat (vilket vi tidigare rapporterat om) beslutade trafiknämnden i Region Stockholm på tisdagen att förlänga det nuvarande avtalet som gäller till augusti 2022 till augusti 2026.
Ingen samordning för att skydda bussförare (uppdaterad)
Västtrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland inför på onsdagsmorgonen nya åtgärder för att skydda buss- och spårvägsförare från den nya coronasmittan, covid-19. Men olika länstrafikbolag/kollektivtrafikmyndigheter vidta olika åtgärder. Någon enhetlighet i åtgärderna finns inte. Vi har tittat på vilka åtgärder som har vidtagits i några regioner. Läget kan förändras snabbt, uppgifterna i artikeln speglar läget på tisdagskvällen.
Förlängt för Keolis i Stockholm – elbussarna dröjer
Bussoperatören Keolis får sitt avtal för busstrafiken i Stockholms innerstad och på Lidingö förlängt till augusti 2026. Det väntas trafiknämnden i Region Stockholm besluta vid sitt sammanträde på tisdagen. Det nuvarande avtalet började gälla år 2014 och gäller till augusti 2022 med möjlighet att förlängning med ytterligare fyra år, något som den tillförordnade SL-chefen Sara Catoni föreslår ska ske. Med en förlängning skjuts också en storsatsning på elbussar i Stockholm framåt i tiden.
Transdevpremiär i Storstockholm
Tidigt på midsommaraftonens morgon tog Transdev över busstrafiken i delar av norra Storstockholm. Samtidigt fick SL (Trafikförvaltningen i Region Stockholm) en ny bussoperatör. Klockan 04:05 och 06:19 rullade de nya bussarna från depåerna i Märsta och Vallentuna ut i SL-trafiken. Tidigare kördes trafiken av Arriva.
SL satsar miljoner på kollektivtrafikforskning
SL, det vill säga Trafikförvaltningen i Region Stockholm, kommer att de närmaste åren satsa 15 miljoner kronor på forskning om kollektivtrafik.SL ska nämligen under åren 2020 – 2024 bidra med tre miljoner om året till K2, Nationellt forskningscentrum för kollektivtrafik med bas i Lund.
Elbussar kan ge klimatvänligare flyg och sjöfart
Busstrafiken i Storstockholm är redan idag helt fossilfri. Ändå finns det klimatvinster att göra genom en övergång till elbussar. Stora volymer biodrivmedel som idag används av bussarna kan frigöras till annat, exempelvis flyg eller sjöfart. På Transportforum i Linköping presenterade nyligen företrädare för SL (Trafikförvaltningen i Region Stockholm) och Trivector delar av den stora elbussutredning som ska ligga till grund för elektrifieringen av SL:s busstrafik.





Artiklar(RSS)