Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljoner i viten för Arriva

Arrivas kaosartade trafikstart i norra Storstockholm kostar nu företaget stora summor i viten till Storstockholms Lokaltrafik, SL. Enligt tidningen Arbetet (f d LO-tidningen) fick Arriva böta 4,2 miljoner kronor enbart under januari månad i år för problemen inom Råsta trafikområde. Det innebär att problemen i Österåker m fl nordostkommuner inte ingår i siffran.

Enligt avtalet mellan SL och Arriva krävs det en punktlighet på 91 procent, men Arriva kom bara upp till 86 procent. Vite: två miljoner.

Ett annat krav i avtalet är att minst 63 procent av kunderna ska vara nöjda. Arriva klarade 55 miljoner. Vite: två miljoner.

Varje inställd avgång innebär 3000 kronor i vite. Inställda turer, 69 avgångar, kostade Arriva drygt 200 000 kronor.

Dessutom får Arriva böta 2000 kronor för varje kund som har fått resegaranti plus de aktuella resenärernas taxikostnader.

Siffrorna redovisar endast läget för Råsta trafikområde. Trafikområdet ingår i den första etappen av den stora E20-upphandlingen som Arriva vann hösten 2011 och hade trafikstart i augusti förra året. För den andra etappen, nordostsektorn där Täbygaraget ingår, hade Arriva trafikstart den sjunde januari.

Arriva gick på fredagen ut med ett bemötande när det gäller uppgifter i vissa medier (ej bussmagasinet.se) om hur företaget delat ut varningar till medarbetare:

”Mot bakgrund av de medieuppgifter där det påstås att vi skulle ha varnat en av våra anställda för att personen i fråga har för korta ben vill vi komma med en rättelse. Påståendet stämmer inte; den aktuella föraren har överhuvud taget inte fått någon varning under den tid som Arriva varit arbetsgivare.”

 

Taggat som: , , ,

1 kommentar »

  1. Vitet har varit betydligt högre än så för Block 1. Det är nämligen så att det först är ett vite kopplat till om man kommer under punktlighets- kundnöjdhetsnivå, men därtill är det miljonböter för varje ytterligare procentenhet. Så här ska siffrorna alltså se ut för januari (om SL begärt vite enligt avtalet):

    Bristande punktlighet= 8 miljoner kronor
    Bristande kundnöjdhet=9 miljoner kronor

    Totalt 17,2 miljoner i böter. Troligen betydligt högre. De 69 inställda avgångarna avser nog endast här antalet som är inställda enligt statistiken, och inte de som ska anses som ej utförda enligt avtalet. Men 17,2 miljoner i böter är mycket nog efter ett halvårs trafik för att kunna kalla det för en total katastrof!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)