Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Strömma: Lyft för rundturer, svag företagsmarknad

Turister går ombord på en av Paddanbåtarna i Göteborg, en del av Strömma Turism & Sjöfart. Foto: Ulo Maasing.

Turister går ombord på en av Paddanbåtarna i Göteborg, en del av Strömma Turism & Sjöfart. Foto: Ulo Maasing.

Strömma Turism&Sjöfart har haft en intensiv sommarsäsong med slagna passagerarrekord, rapporterar företaget i en summering av den gångna sommaren. Företagsmarknaden däremot, med möten, kongresser och event har varit svag i år för Strömma som räknar med att år 2014 också blir svagt. På grund av den nedgående företagsmarknaden, tillsammans kostnader för förvärv och konsolideringar, gjordes således ett svagt resultat år 2012. Trots den svaga företagsmarknaden gjorde  Strömma dock ett kraftigt resultatlyft år 2013 och redovisar återigen positiva resultat efter förluståret 2012.

Strömma har de senaste åren byggt upp en allt större verksamhet och är idag en nordisk aktör. På kort tid har omfattande verksamheter etablerats i Köpenhamn, Oslo och Helsingfors. Det har skett både genom förvärv och egen uppbyggd verksamhet.

Sedan tidigare har Strömma verksamhet i Stockholm, Göteborg och Malmö samt i fjällvärlden. Strömma är nu en ledande aktör i Norden inom rundturer och aktiviteter främst med bussar och båtar.

Under år 2011 och 2012 koncentrerades verksamheten på förvärv och integrering av de nya verksamheterna medan fokus under år 2013 har legat på effektivisering, konsolidering, trimning och organisation av de nya verksamhetsgrenarna.

– Vi har nu ett nordiskt perspektiv och hoppas framöver kunna bidra med bra erbjudanden och en modern distribution, ett krav för att vår del av världen skall kunna vara med och konkurrera om nya besökare” säger Jan Larsén, vd för Strömma Turism & Sjöfart AB.

Han räknar med att de närmaste åren kommer att vara tuffa på grund av en fortsatt svag världsekonomi som bidrar till att antalet möten och event inte beräknas komma upp på tidigare nivåer.

Share Dela

Taggat som: , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)