Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Succé för buss med släp

München har sedan i början av oktober haft tio Solaris Urbino med släpvagn i trafik. Nu har man beställt ytterligare 12 släp och 30 bussar med släpvagnskoppling. Foto: MVG.

München har sedan i början av oktober haft tio Solaris Urbino med släpvagn i trafik. Nu har man beställt ytterligare 12 släp och 30 bussar med släpvagnskoppling. Foto: MVG.

Samtidigt som Skånetrafiken sedan i augusti testar ett bussläp i Kristianstad har lokaltrafiken i den tyska storstaden München (MVG) övertygats om att släp på bussar är en bra idé som man ska satsa vidare på. Där har man sedan början av oktober haft tio bussläp i trafik på flera linjer. En första utvärdering har nu gjorts och MVG har beslutat att beställa ytterligare 12 släp och 30 tolvmetersbussar med koppling till släp.

MVG:s undersökning visade att 74 procent av passagerarna hade ett bra eller mycket bra första intryck av släpet, att 92 procent kände sig trygga eller mycket trygga ombord på detta och 78 procent ansåg att bussläp var en bra idé.

Passagerarna uppskattade särskilt de stora ytorna för barnvagnar och rullstolar. Även bland förarna är lösningen uppskattad.

– Våra nya busståg är synnerligen flexibla. Försett med släp har ”tåget” 30 procent större kapacitet än en ledbuss. På helgerna och när efterfrågan är låg får släpet stanna kvar i garage och bussen körs  solo som en vanlig stadsbuss. Därmed blir läsningen också mycket ekonomisk, säger MVG:s vd Herbert King.

München är idag den enda storstaden i Tyskland som använder sig av bussläp. Men man har använt sig av lösningen tidigare, fram till 1966. Men på MVG menar man att dagens bussläp tekniskt inte är jämförbara med dåtidens.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Önskar prenumerera på artiklar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)