Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Handikappförbunden rasar mot dålig tillgänglighet på bussar

Södermanlands län var i fjol sämst i landet när det gäller tillgänglighetsanpassade bussar i kollektivtrafiken. Foto: PeO Quick.

Södermanlands län var i fjol sämst i landet när det gäller tillgänglighetsanpassade bussar i kollektivtrafiken. Foto: PeO Quick.

Skillnaderna mellan länen fortsätter att vara stora när det gäller hur tillgängliga de bussar som kör kollektivtrafik är. Det framgår av siffror som Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, redovisar i anslutning till den öppna jämförelse av kollektivtrafiken i olika delar av landet som man presenterade på onsdagen och som vi tidigare har rapporterat om. Sämst i landet när det gäller tillgänglighetsanpassade bussar är Södermanlands län och Västerbottens län.

I Södermanland var förra året endast 14,2 procent av bussarna tillgänglighetsanpassade och i Västerbotten 14,8 procent.

Bäst i landet är Stockholms län med 100 procent tillgänglighetsanpassade bussar, följt av Gävleborg med 93,7 procent och Västra Götaland.

Siffrorna i tabellen nedan visar också hur snabbt situationen kan förbättras i samband med upphandlingar. År 2012 var nämligen Gävleborg sämst med futtiga 13,5 procent tillgänglighetsanpassade bussar.

På Handikappförbunden är man upprörd över att läget inte är bättre än vad som är fallet.

– Det är en skandal att man inte kommit längre i dag när det gäller tillgänglighet eftersom vi har haft en lag om handikappanpassad kollektivtrafik sedan 1979, skriver Pelle Kölhed, vice ordförande för Handikappförbunden i ett uttalande till TT.

Handikappförbunden är en paraplyorganisation för 39 medlemsförbund för människor med olikka funktionsnedsättningar.

Tabellen nedan redovisar andelen tillgänglighetsanpassade bussar, län för län åren 2012 och 2013. Källa: Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.

Anpassade-bussar

Share Dela

Taggat som: , ,

3 kommentarer »

  1. Konstig sammanställning det här, kollektivtrafiken är till 100% tillgänglighetsanpassad för personer med nedsatt rörlighet och diverse andra handikapp. Dock kanske man inte som rullstolsburen kan komma in i varje buss, men det är väl inte det som är det viktiga? Det viktiga måste väl vara att man kan resa, det finns särskild kollektivtrafik (färdtjänst) överallt som dessutom kan hämta och lämna på ett både bättre och exklusivare sätt. Det är väl snarare så att vanliga resenärer är diskriminerade, det är än så länge som vanliga resenärer hämtas och lämnas vid dörren i vårt samhällsfinanserade kollektivtrafiksystem.

  2. Skulle det vara handikappvänligare att byta ut bussar med 70 sittplatser mot låggolvsbussar med 55 sittplatser, så att fler får stå? Bättre att använda rullstolslyft.

Trackbacks

  1. Rullstolsresor kommunalt och med färdtjänst | handikapptips

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)