Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svensk premiär för förarlösa bussar

Premiärtur för självkörande buss i Kista. Nej, dubbeldäckaren är inte utan förare utan fungerar som reklam för de förarlösa bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Premiärtur för självkörande buss i Kista. Nej, dubbeldäckaren är inte utan förare utan fungerar som reklam för de förarlösa bussarna. Foto: Ulo Maasing.

Nu har förarlösa bussar gjort sin debut i Sverige. På måndagen började två förarlösa små bussar rulla i trafik i Kista i norra Stockholm. Bussarna är det mest spektakulära inslaget i Kista Mobility Week och visar vart utvecklingen är på väg. De små elbussarna från franska EasyMile kommer under veckan att köra passagerare till och från Kista Galleria.

De båda förarlösa bussarna väckte stor uppmärksamhet när de på måndagen började rulla i Kista. Många lunchlediga personer stannade till, fotograferade och filmade bussarna när de startade med ett spårvagnspling för att sedan tyst rulla iväg på gatan. På bussmagasinets facebooksida kan Du se en kort film med bussarna i trafik.

De små, självkörande elbussarna tar tolv passagerare, varav sex sittande. Foto: Ulo Maasing.

De små, självkörande elbussarna tar tolv passagerare, varav sex sittande. Foto: Ulo Maasing.

För Sverige var det premiär för förarlösa bussar, men bussarna har redan visats upp och testats i en lång rad städer, världen runt. Än så länge handlar det i praktiken om prototyper eller testfordon, förklarade Gilbert Gagnaire som är en av grundarna av EasyMile.

– Idag finns det 15 bussar och ytterligare 20 ska byggas. Nästa år hoppas vi kunna lansera den kommersiella versionen av bussen, uppgav han i samband med VIP-presentationen av Kista Mobility Week.

Nobinas koncernchef Ragnar Norbäck. Foto: Ulo Maasing.

Nobinas koncernchef Ragnar Norbäck. Foto: Ulo Maasing.

Bussarna, modellen kallas EZ10, är helt elektriska och definitivt inga fartåk med en normal marschfart på 20 kilometer i timmen och en toppfart på det dubbla.

Kraftkällan är ett litiumionbatteri som laddas på åtta timmar och klarar upp till 80 kilometers körning.

Ericssons forskningschef Sara Mozur. Foto: Ulo Maasing.

Ericssons forskningschef Sara Mozur. Foto: Ulo Maasing.

EZ10 har sex sittplatser, men kan ta upp till tolv passagerare. Lasersensorer i bussens hörn ger bussen full uppsikt i 360 grader. När vi provåkte bussen var det inga problem med att automatiskt bromsa in när en fotgängare (en frivillig testperson) klev ut några meter framför.

De självgående bussarna är bara en del av ett nytt synsätt när det gäller mobilitet som bygger på samarbete mellan en rad aktörer.

I Kista Mobility Week är bussoperatören Nobinas nya innovationsbolag Nobina Technology engagerat tillsammans med Ericsson och Kista Science City. Samtliga är engagerade i Drive Sweden där en lång rad aktörer är partners, bland dem Samtrafiken och de svenska fordonstillverkarna liksom flera forskningsinstitutioner.

– För oss är det spännande att se hur vi kan utveckla kollektivtrafiken. Vi kommer in i det här från en bransch som inte är känd för sin innovativitet. Men samtidigt rör sig vår bransch nu snabbt från att en gång ha varit en passiv näring, sa Nobinas koncernchef Ragnar Norbäck i samband med premiären i Kista.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund provåkte självkörande buss. Foto: Ulo Maasing.

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund provåkte självkörande buss. Foto: Ulo Maasing.

– Vi är bra på resor från A till B men inte från dörr till dörr. Dt vill vi utveckla. Där kommer delad mobilitet in, och där är självkörande bussar mycket intressanta.

–Valet står mellan att utvecklas eller att dö. Vi är övertygade om att det finns en affär i det här, även om vi inte idag kan säga riktigt hur den affären ser ut, sa Ragnar Norbäck.

En hörnpelare i utvecklingen av självkörande fordon är att de är ständigt uppkopplade via det kommande 5G-nätet som i Kista finns i testversion. Nätet är extremt mycket snabbare och kapacitetsstarkare än dagens system med 4G. Samtidigt öppnas möjligheter till helt nya, smarta betalsystem.

– Idag är vi igång med fullskaliga pilotprojekt med några partners. Vi arbetar mycket tillsammans med Scania och andra företag, berättade Sara Mazur, forskningschef på Ericsson.

År 2020 räknar Ericsson med att 5G ska vara i kommersiell drift, men redan innan dess ska systemet finnas i testversion i både Stockholm och Tallinn.

Traditionell bandklippning för förarlösa fordon. Foto: Ulo Maasing.

Traditionell bandklippning för förarlösa fordon. Foto: Ulo Maasing.

Vid samtliga fyra hjul finns laser som gör att bussen har stenhård koll i 360 grader. Foto: Ulo Maasing.

Vid samtliga fyra hjul finns laser som gör att bussen har stenhård koll i 360 grader. Foto: Ulo Maasing.

Intresset för de förarlösa bussarna var stort bland förbipasserande. Foto: Ulo Maasing.

Intresset för de förarlösa bussarna var stort bland förbipasserande. Foto: Ulo Maasing.

 

 

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)