Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Buller från biogasbussar huvudvärk i Växjö

Växjös nya bniogasbussar har blivit ett bullerproblem. Foto: Länstrafiken Kronoberg.

Växjös biogasbussar har blivit ett bullerproblem. Foto: Länstrafiken Kronoberg.

Nya biogasbussar började för drygt tre år sedan trafikera gatorna i Växjö och sedan dess har mängder med klagomål kommit in till kommunen på att bussarna bullrar för mycket. Egentligen är de tystare än de bussar som de nya bussarna avlöst, men biogasbussarna ger ifrån sig ett lågfrekvent buller som tränger in i bostäderna längs linjerna. Det gäller framför allt på sträckor där bussarna accelererar, bromsar in eller kör långsamt.

– Vi kan ha hundratals bostäder längs bussvägarna där människor lider av det är ljudet, säger miljö- och hälsoskyddsinspektören Anna Hjalmarsson till Smålandsposten.

Länstrafiken Kronoberg har enligt tidningen försökt komma till rätta med problemet genom att bullerdämpa bussarna. Åtgärder på växellådan har visat sig inte ge något resultat. Att bussförarna ändrar körstil har inte heller visat sig vara en framkomlig väg.

Man har också anlitat ett konsultföretag som har testat en låda där lågfrekvent ljud omvandlas till andra frekvenser som är mindre störande. Inte heller det har visat sig vara en möjlig lösning.

– Vi har träffat folk från busstillverkaren, Mercedes-Benz. De godkänner inte det ingrepp som måste göras eftersom det skulle utgöra en brandfara, säger länstrafikens trafikchef Patrik Tidåsen till Smålandsposten.

På en fastighet har mätningar bekräftat att det lågfrekventa bullret är för högt, men det skulle kosta mellan 350 000 och 700 000 kronor per fastighet att bullerisolera med hjälp av fasadisolering och bullerskärmar. Orimligt dyrt, enligt både miljö- och hälsoskyddsnämnden i kommunen och länsstyrelsen.

Nu ligger bussbullret åter hos miljö- och hälsoskyddsnämnden som snart måste bestämma sig för hur man ska tackla bullerproblemen. Eller om man ska låta de boende fortsätta att lida av bullret därför att det skulle bli för dyrt att göra något åt det.

Share Dela

Taggat som: , , , , ,

1 kommentar »

  1. Här i Falkenberg bedrivs samma bullerterror på smala lokalgator i villaområden med M Citaro CNG, Hallandstrafiken och djupt biogasfrälsta och intressekorrupta lokalpolitiker som ansvariga. Ca 90 resonansvibrerande busspassager ”genom vardagsrummet” från 0530 varje dag i nu 4 år. I Växjö har man åtminstone uppmärksammat problemet och försökt åtgärda, i Falkenberg struntar man blankt i detta trots att det skulle passa mycket bra med elbussar eller laddhybrider.

    Bertil Sander

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)