Att eldrivna stadsbussar är under snabb frammarsch syns tydligt på den stora bussmässan Busworld i belgiska Kortrijk. Mässan öppnar på fredagen men bussmagasinet.se har redan på onsdagseftermiddagen gått omkring på det som ännu är mest en byggarbetsplats och kan presentera några nyheter och trender. De närmaste dagarna återkommer vi med många nyheter och reportage från Busworld – bilderna här är bara några axplock.
Elbuss för Umeå. Umeföretaget Hybricons första ”egna” buss kommer från polska AMZ och premiärvisas i Kortrijk innan den går vidare till Umeå för att sättas i trafik. Foto: Ulo Maasing.
Kinesiska BYD siktar på den nordiska marknaden med en specialversion av sin batteribuss för nordiska klimat. Foto: Ulo Maasing.
Välkända Van Hool visar på Busworld också en elbuss, A308 Electric. Foto: Ulo Maasing.
Spanska Irizar aviserar att man nästa år lanserar en eldriven stadsbuss. Foto: Ulo Maasing.
Ovanlig bekantskap. Bland de tillverkare som visar elbussar på Busworld finns också tjeckiska SOR. Foto: Ulo Maasing.
Det finns naturligtvis mycket icke elektriskt också på Busworld. VDL premiärvisar således sin Citea Midi, en stadsbuss som man har utvecklat i samarbete med Wrightbus. Foto: Ulo Maasing.
Irizar visar sin nya stadsbuss i3, här på Scaniachassi. Foto: Ulo Maasing.
Taggat som: BusWorld, Elbussar, Kortrijk
SOR är en skrämmande fasa