Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Regeringsförslag hotar branschens miljöarbete

Kollektivtrafikbranschens miljöarbete hotas av regeringsförslag, skriver fyra företrädare för branschen. Foto: Ulo Maasing.

Kollektivtrafikbranschens miljöarbete hotas av regeringsförslag, skriver fyra företrädare för branschen. Foto: Ulo Maasing.

Ett ökat användande av förnybara drivmedel i kollektivtrafiken hotas av regeringens förslag att lägga skatt på så kallad syntetisk diesel, det vill säga HVO (Hydrerad vegetabilisk olja). Det skriver fyra företrädare för den svenska kollektivtrafikbranschen i den här debattartikeln.

HVO kan slarvigt uttryckt sägas vara syntetisk diesel. HVO är idag skattebefriat på samma sätt som biogas och etanol, vilket är synnerligen viktigt om omställningen till förnybara drivmedel och fossilfri fordonsflotta ska kunna uppnås utan kraftigt ökade kostnader för kollektivtrafiken.

Den förnybara HVO-dieseln ger lägre utsläpp av växthusgaser än den fossila dieseln. Med HVO-drivmedlet kan befintlig fordonspark snabbt ställas om till att drivas energieffektivt och med förnybar energi. Eftersom bränslet passar väl i befintliga dieselmotorer är det populärt inom t ex busstrafiken och en del i den höga andel förnyelsebara drivmedel som kollektivtrafiken stoltserar med i Sverige.

Därför är det oroande att regeringen vill skattebelägga högre inblandningar, mer än 15 procent, av HVO i dieseldrivmedlet, trots att stora delar av de dieseldrivna fordonen idag kan drivas med högre inblandningar än 15 procent. Potentialen för HVO är därför mycket stor.

Beskedet i budgetpropositionen om att regeringen hört kritiken från aktörerna inom den svenska kollektivtrafiken och avser att återkomma i frågan lugnar inte. Den här frågan kan inte skjutas på framtiden eftersom den redan nu är ett skarpt lagförslag.

Regeringens argument om att skatten saknar praktisk betydelse för andelen biodrivmedel i transportsektorn stämmer inte. Tvärt om, den innebär att utfasningen av fossil energi fördyras och försvåras.

En ökad användning av HVO ger stor klimatnytta samt en kostnads- och energieffektiv kollektivtrafik. Ska vi nå EU-målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030 behövs alla goda incitament kring detta stärkas – inte sågas.

Vi anser att HVO ska ges samma förutsättningar med skattefrihet som andra förnybara drivmedel för att den samlade kollektivtrafikbranschen även fortsättningsvis ska kunna ta en ledande roll i arbetet för ett hållbart samhälle.

Göran Forssén, VD Svenska Bussbranschens Riksförbund
Gunilla Glasare, Avdelningschef Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
Per Juth, VD Svenska Taxiförbundet
Charlotte Wäreborn Schultz, VD Svensk Kollektivtrafik

Taggat som: , , , , , , , ,

2 kommentarer »

  1. Jo; HVO av typen NexBTL från Neste Oil är inte ”skattebefriat på samma sätt som biogas och etanol” idag. Kolla gärna med Skatteverket. BARA om ett företag säljer stora volymer råoljebaserad dieselolja, så kan de sälja en volym HVO, som motsvarar 15 volyms% av dieselvolymen, skattefritt… Om något företag önskar sälja BARA HVO, så blir bara 15 % av volymen skattefri… 85 volyms% av HVO-volymen beskattas likadant som: Råoljebaserad dieselolja. Man måste alltså vara en stor oljehandlare och sälja stora volymer råoljebaserad dieselolja, för att få sälja HVO skattefritt idag. Man blir belönad för att man säljer råoljebaserade drivmedel, och bestraffad för att man bara vill sälja biodrivmedel… Rimligt?? Varför ska t.ex. HVO som är biobaserat, ha CO2-skatt på 85 volyms% av den volyms som säljs???

    • För att Anders Borg är en räknenisse som inte tror på klimathotet eller bryr sig om att vi skickar oljemiljarder till Ryssland, Danmark och Norge så länge bara budgeten går ihop och det finns utrymme för ett sjätte jobbskatteavdrag. Det är uppenbarligen viktigare än allt annat.

      Det är också ett sätt att behålla oligopolstrukturen i oljebranschen…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)