Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bara emissionsfria enplansbussar i London

År 2020 ska enbart utsläppsfria enplansbussar vara i trafik i centrala London. I dagarna har Transport for London satt sina fyra första Optare MetroCity EV i trafik. När det gäller dubbeldäckare fortsätter London att storsatsa på hybridbussar. Foto: Transport for London.

År 2020 ska enbart utsläppsfria enplansbussar vara i trafik i centrala London. I dagarna har Transport for London satt sina fyra första Optare MetroCity EV i trafik. När det gäller dubbeldäckare fortsätter London att storsatsa på hybridbussar. Foto: Transport for London.

Från år 2020 ska alla enplansbussar i London vara helt emissionsfria. Det är ett av inslagen i den färgstarke Londonborgmästaren Boris Johnsons plan för att från samma år införa en ultramiljözon (Ultra Low Emission Zone) i centrala London från samma år. Efter att tidigt ha storsatsat på hybridbussar när det gäller dubbeldäckare har Transport for London nu börjat sätta in helt elektriska bussar i trafik.

Än så länge är volymen blygsam. Sedan december rullar två kinesiska BYD batteribussar på två linjer i den brittiska huvudstaden och i dagarna har de fyra första Optare MetroCity elbussar satts i trafik.

Ytterligare två elbussar sätts i trafik under hösten. Förutom avsaknaden av utsläpp från bussarna pekar Transport for London på att buller och vibrationer är lägre än för dieselbussar. Dessutom är underhålls och driftskostnaderna lägre.

När det gäller dubbeldäckare har London sedan flera år storsatsat på hybridbussar. Bland annat har man låtit utveckla en ny Londonbuss, New Bus for London, som tillverkas av irländska Wrightbus.

År 2016 räknar Transport for London med att ha mer än 1700 hybridbussar i trafik på den brittiska huvudstadens gator. Idag är omkring 800 hybridbussar i trafik i London. Det är Europas största flotta av hybridbussar.

Transport for London testar också bränslecellsbussar i reguljär trafik på en av sina linjer.

För Optare innebär det att ytterligare en marknad öppnas för elbussar. I Storbritannien rullar Optares batteribussar bland annat i Nottingham och Manchester. Även svenska Karlstad har beställt batteribussar från den brittiska busstillverkaren.

Ultramiljözonen införs enligt planerna år 2020. I korthet innebär den att endast fordon som klarar minst Euro 6 kommer att få köra i zonen som får samma gränser som gäller för trängselavgifterna i London.

Mycket av utvecklingen av busstrafiken i London har finansierats via de trängselavgifter som infördes i centrala London år 2003.

Sedan dess har avgiften dragit in mer än 1,2 miljarder pund  (14 miljarder kronor). Av detta har 960 miljoner pund (11 miljarder kronor) investerats i förbättrad busstrafik.

Avgiften för att köra i den avgiftsbelagda zonen är sedan i juni 11,5 pund (131 kronor) om man betalar samma dag och 14 pund (160 kronor) om man betalar dagen efter.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)