Värmlandstrafik, som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Värmland utanför Karlstad, ger nu 50 000 bilister chansen att resa kollektivt i 14 dagar. Värmlandstrafiks stora kampanj drar igång den här veckan och bygger på direktmarknadsföring. Målgruppen är bilister mellan 20 och 64 år.
– Vi ger cirka 50 000 bilister chansen att testa bussen och tåget gratis i 14 dagar. Det är ett erbjudande värt 800 kronor, förklarar David Widlund, marknadschef på Värmlandstrafik.
Huvudmedia för kampanjen är adresserade utskick till målgruppen i hela Värmland. Den backas upp i flera kanaler med annonser i lokalpress, utomhusreklam, digitalt och även radioreklam. Kampanjen vänder sig i första hand till personer som regelbundet reser till och från arbete med bil, men också till de som ibland reser kollektivt och som skulle kunna resa mer med kollektivtrafiken.
– Vi räknar med att kampanjen kommer att resultera i att cirka 4 000 personer provåker med oss och att 600 av dem blir nya kunder till oss. Genom att få chansen att testa kollektivt resande ges ett gyllene tillfälle att upptäcka alla dess fördelar, säger David Widlund.

Kör heller bil än åker med Värmlandstrafik
Är nyinflyttad fom 1 oktober till Uddeholm. Bott tidigare i Karlstad o Deje Har dottern o barnbarn i Kristinehamn och sonen i Karlstad samt väninnor i Karlstad. Skulle vilja pröva att åka längre sträckor med Wermlandsbuss eftersom jag endast har erfarenhet av resor till och från jobbet tidigare. Troligtvis får jag uppdrag i Hagfors och kommer att åka dit varje vardag o arbeta o skulle vilja åka hellre buss då det är mer miljövänligt.j