Europas mest sålda turistbuss fyller nu 20 år. Det är Mercedes-Benz Tourismo som nu har tillverkats i drygt 21 000 exemplar sedan debuten 1994. Under åren har bussen förändrats och utvecklats en hel del och är nu inne på sin andra generation.
Från början fann Tourismo endast som en höggolvsbuss och i en enda längd, men efterhand har allt fler versioner tillkommit för att täcka in olika marknadssegment.
Tourismon, som från början hette Mercedes-Benz O 350 Tourismo, var den första buss från Mercedes som fick ett eget modellnamn. Samtidigt med lanseringen började Mercedes-Benz på allvar att positionera olika turistbussmodeller för olika marknadssegment. O 404 blev premiumprodukten, medan Tourismo placerades ett snäpp lägre i lyxighet.
Från början fanns Tourismo endast som en tvåaxlig, tolv meter lång höggolvsbuss. Motorn var en V8 på 381 hästkrafter. Bussen var från början utrustad med en sexväxlad manuell växellåda.
Fyra år efter lanseringen, 1998, kom Tourismo i en ny, högbyggd version som först lanserades i produktionslandet Turkiet.
Tio år efter premiären och flera ordentliga ansiktslyftningar senare var produktionen uppe i 1000 bussar om året. Tourismo var då sedan flera år Europas mest sålda turistbuss.
2006 lanserades så nästa generation av Tourismo sedan mer än 12 000 bussar hade sålts till drygt 50 länder. Den nya generationens Tourismo lanserades i tre längder, från 12,1 till 14,0 meter och kunde också för första gången fås även i treaxligt utförande. Karossen fick en helt ny design.
Samtidigt gick bussen igenom en rejäl teknisk utveckling, från värmesystem och förarplats till ESP och en fordonsbredd på 2,55 meter. Tourismo började nu erbjudas med flera motoralternativ på 354 och 408 hästkrafter, samt 428 hästkrafter för den treaxliga versionen.
Tre år senare kom Toursimo RH med normalhögt golv och tillgånglig i längder från 12,1 till 13,0 meter. Samtidigt erbjöds också kunderna att få bussen utrustad med Mercedes-Benz åttraväxlade, helautomatiska växellåda, oavsett bussversion.
För första gången bröt Tourismon år 2008 igenom den magiska 1000-gränsen med en försäljning på 1273 enheter. När sedan den långväga busstrafiken i Tyskland avreglerades årsskiftet 2012/2013 satsade en rad nya och befintliga aktörer på expressbusstrafik i landet. För Tourismon blev avregleringen ett lyft och år 2013 såldes 1530 Tourismo.
Lämna ett svar