Tät busstrafik lockar till resande. Det kan man konstatera på Blekingetrafiken som har huvudansvaret för kollektivtrafiken i Blekinge. I augusti satsade Blekingetrafiken på att öka turtätheten på en av stadsbusslinjerna i Karlskrona, linje 1, till tiominuterstrafik. Det var första gången staden hade en så tät busstrafik. Och de täta turerna har skapat en positiv spiral och gett en kraftig resandeökning.
Under september och oktober har resandet på linjen ökat med 28 400 resor – en ökning med elva procent i jämförelse med samma tid förra året.
Det gör att Blekingetrafiken nu, bara några månader efter det att man införde tiominuterstrafik på linjen, satsar på betydligt tätare trafik i rusningstid från och med tidtabellsskiftet i december. Då ska bussarna börja gå var femte minut mellan stadsdelarna Kungsmarken och Trossö. Syftet är att minska trängseln på bussarna och samtidigt öka punktligheten.
Linje 1 är Blekingetrafikens största och mest populära linje och trafikeras sedan i augusti av hybridbussar.
Kollektivtrafikpolicyn på modet, nu även i Blekinge, verkar vara högintensiv sk stråktrafik. Det kan tex innebära tur-returkörning på smala villagator där trähusbebyggelse ligger nära gatan och sen länge är anpassad till en lugn trafikmiljö utan tung trafik. Politiker och trafikoperatörer leder där utan att tänka, tveka eller fråga någon in lågfrekvent dånande gas- och dieselbussar. En tidigare lugn villamiljö kan på det sättet med ett trafikpolitiskt penndrag förvandlas till ett resonansvibrerande hälsovådligt bullerinferno 18-20 tim/dag och med dramatiskt ökade avgas-och partikelutsläpp.
Det är viktigt att ”beslutsfattarna” får insikt om att högintensiv TR-trafik i stråk OCKSÅ STÄLLER NYA KRAV PÅ TYSTGÅENDE, dvs ELDRIVNA BUSSAR. Den insikten tycks helt saknas eftersom man fortfarande investerar tungt i gasmotorbussar, gårdagens ineffektiva och buller-och miljömässigt undermåliga bussteknik.