Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ledare: Regeringen diskriminerar miljösatsningar i busstrafiken

Åsa Romson(MP), miljöminister med straffskatt på fossilfri kollektivtrafik på agendan. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Åsa Romson(MP), miljöminister med straffskatt på fossilfri kollektivtrafik på agendan. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Regeringens politik när det gäller energiskatterna motverkar både kollektivtrafiken och kollektivtrafikbranschens miljöarbete.

Regeringen har nyligen deklarerat att man avser att genomföra en rad höjningar av energiskatterna. Skatten på bensin ska höjas med 44 öre liter och skatten på diesel med 48 öre per liter. Det är väl inte så märkligt, även om dieselskattehöjningen kommer att belasta stora delar av kollektivtrafiken eftersom en betydande del av landets bussflotta alltjämt körs på diesel.

Å andra sidan har oljepriserna sjunkit rejält – åtminstone kortsiktigt. På kort tid har bensin och diesel blivit ungefär två kronor billigare per liter.

Men samtidigt bestraffar regeringen verkliga miljösatsningar inom kollektivtrafiken.

Busstrafiken i Härnösand, stadsbussar, landsbygdsbussar och skolskjutsar, körs av det privata bussföretaget Byberg&Nordin. Senast i maj planerar företaget att all trafik ska vara fossilfri. Redan tidigare kör man några elbussar i stadstrafiken, men snart ska all övrig busstrafik köras på HVO, hydrerad vegetabilisk olja, en syntetdiesel som kan tillverkas av biomassa men också av slakteriavfall.

På den el som elbussarna förbrukar måste bussbolaget i Härnösand betala energiskatt. Om busstrafiken skulle ersättas med eldrivna spårvagnar skulle elkraften inte energibeskattas. Spårtrafik behöver nämligen inte betala energiskatt. Även biogas är helt befriad från energiskatt.

Bromsar utvecklingen
Det är naturligtvis orimligt att skattemässigt behandla olika delar av kollektivtrafiken olika. Än mer absurt är det att regeringen därmed också bidrar till att bromsa utvecklingen av ny, miljövänlig teknik för busstrafiken i våra städer – ett område där svenska busstillverkare tillhör de ledande i världen men som samtidigt motarbetas skattemässigt av regeringen. En elektrifiering av busstrafiken borde istället stimuleras skattemässigt.

Skattepolitiken motverkar också effektiv energianvändning i kollektivtrafiken. För samma mängd biogas som går åt för att driva en biogasbuss kan man istället få el till tre elbussar. Varför ska då dyra och energimässigt ineffektiva lösningar stimuleras skattemässigt – i synnerhet som en elektrifiering minskar bullerproblemen i städerna och flyttar förbränningen av biogasen bort från de platser där människor rör sig?

I Härnösand ska de bussar som inte körs på el köras på HVO. Det är ett drivmedel som regeringen vill belägga med 20 procent energiskatt. Miljösatsningen i Härnösand, applåderad av lokala MP-politiker, ska alltså bestraffas av miljöminister Åsa Romsons(MP) regering.

I januari började Strömma Turism & Sjöfart att köra samtliga sina bussar på HVO. ”Bränslet är dyrare än vanlig diesel, men satsningen ligger helt i linje med Strömmas miljöpolicy, så därför var beslutet om bränslebyte inte svårt att ta”, sa Peter Henricson, affärsområdeschef för Strömma Sverige då. Nu drabbas man av straffskatt på miljösatsningen.

I januari började Strömma Turism & Sjöfart att köra samtliga sina bussar på HVO. ”Bränslet är dyrare än vanlig diesel, men satsningen ligger helt i linje med Strömmas miljöpolicy, så därför var beslutet om bränslebyte inte svårt att ta”, sa Peter Henricson, affärsområdeschef för Strömma Sverige då. Nu drabbas man av straffskatt på miljösatsningen.

Bestraffar
Problemet är inte begränsat till busstrafiken i Härnösand. Det är ett nationellt problem. HVO går att använda i dieselbussar och dieseldrivna taxifordon utan kostsamma anpassningar av motorerna. En ökad användning av HVO är en kostnadseffektiv lösning för att snabbt få en kollektivtrafik som körs på förnyelsebara drivmedel.

Men finansminister Magdalena Andersson (S) och Åsa Romson väljer istället att bestraffa de företag som vill satsa på modern, energieffektiv och miljövänlig teknik.

Även om HVO och el är framtidslösningar för en fossilfri kollektivtrafik slår dessutom regeringen mot andra miljövänligare drivmedel.

Etanol för låginblandning beläggs med 26% energiskatt och etanol för E85 med 28% energiskatt, jämfört med bensin. Biodiesel FAME beläggs med 64%.

Vi ser fram mot att ta del av Åsa Romsons förklaring till varför hon ställer sig bakom ett skatteförslag som så tydligt bestraffar kollektivtrafiken och kollektivtrafikens ambitioner att så snart som möjligt bli fossilfri?

Helst ska det vara en bättre förklaring än när hon använde förbjudna bottenfärger till sin båt (“ingen aaaaaning”) eller när hon tar regeringsplanet från Bromma som hon vill lägga ner (“men det är ju inte nerlagt än…”).

U.M.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2019 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)