Var tredje buss som körs av Arriva i norra Storstockholm kom fram försenad under februari. Det visar siffror från Trafikförvaltningen i Stockholms Län (SL), som lokaltidningen Mitti har tagit del av. Samtidigt strömmar klagomålen från resenärerna in och allt färre väljer att åka med Arrivas bussar.
I februari rasade bussresandet i de områden som Arriva svarar för med drygt sex procent jämfört med året innan, från 80 000 till 75 000 påstigande.
Inte sedan Arriva tog över trafiken vid årsskiftet 2012/2013 har företaget klarat punktlighetsmålen under januari och februari, konstaterar Mitti. Klagomålen från resenärerna är nu mer än tre gånger så många som innan Arriva tog över.
När Mitti frågar Arrivas kommunikatör Ola Insulander om hur företaget ser på att klagomålen nu är tre gånger så många som innan Arriva tog över svarar han:
– Vi ser det inte så. Vi har mindre klagomål än vi hade för två år sedan.
Då hade Arriva just tagit över trafiken. Vid övertagandet havererade trafiken fullständigt och det gick till och med så långt att vissa kommuner i norra Storstockholm började köra egen busstrafik för att skolungdomar skulle komma till skolan i tid.
De många förseningarna under februari förklarar Ola Insulander med att en av grenarna på Roslagsbanan var avstängd en del av månaden och att trafiken kördes med ersättningsbussar som enligt honom ”var den stora boven”.
– Det har varit en del avåkningar bland ersättningsbussarna i det hala väglaget. Då kommer inte andra förbi, säger han till Mitti.
Räddades av ägarna
Arrivas avtal med SL innebär att företaget får betalt för varje verifierad betalande påstigande. De stora problemen efter övertagandet ledde till att resenärerna inte alls strömmade till som Arriva hade tänkt sig.
Förlusterna tornade upp sig. 2013 hade Arriva Sverige ett rörelseresultat på – 326 miljoner och ett resultat efter finansnetto på -383 miljoner kronor. Företaget stod på konkursens rand i augusti 2013. Kontrollbalansräkning upprättades, men Arriva räddades i maj i fjol med ett stort kapitaltillskott från sina ägare, Deutsche Bahn. DB sköt då till 740 miljoner för att inte Arriva Sverige skulle gå under.
I december i år gjorde därför Arriva mycket kraftiga nerskärningar i busstrafiken i norra Storstockholm –och resenärerna fortsätter att undvika att åka buss.
Utvecklingen har tydliga paralleller till stadsbusstrafiken i Jönköping för några år sedan. Där levererade Arriva så dålig kvalitet att Jönköpings Länstrafik slutligen valde att sparka företaget.
När Arriva i november 2011 vann upphandlingen av busstrafiken i norr Storstockholm var skillnaden mellan Arrivas bud i det ena av de två upphandlade paketen 24 procent och i det andra 33 procent.
Det dåvarande trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm(M) berömde sig själv för upphandlingen som han beskrev som ”revolutionerande för vår bransch”.
– Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet, deklarerade Wennerholm.
SL motiverade valet av Arriva bland annat med att Arriva erbjöd ökad produktion och kvalitet till en lägre årskostnad än övriga anbudsgivare. SL ansåg även att Arrivas olika lösningar skulle leda till en positiv utveckling av resandet.
– Jag ser fram emot nya initiativ som ska leda till att våra resenärer blir både fler och nöjdare, deklarerade SL:s dåvarande tillförordnade vd Madelene Raukas.
När Arriva sedan tog över i två etapper i augusti 2012 och januari 2013 brakade det mesta samman.
Lämna ett svar