Den omstridda frågan om enhetstaxa för enkelbiljetter i kollektivtrafiken i Stockholms län kan snart vara historia. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons(M) öppnar nu för att införa enhetstaxa, något som (S)och (MP) länge har begärt. Priset för enkelbiljetter ska utredas, men klart är att korta resor i SL-trafiken blir dyrare än idag, skriver Dagens Nyheter. ”Äntligen”, utropar Nanna Wikholm(S), oppositionstrafiklandstingsråd.
När de rödgröna partierna styrde landstinget i Stockholm, fram till 2006, införde man enhetstaxa, men denna avskaffades när alliansen tog över i landstingshuset i Stockholm.
Nu har en parlamentarisk utredning om biljett- och taxesystemet i Stockholms län inletts och (M) öppnar för enhetstaxa även på enkelresor, inte bara som idag på periodkort.
SL-trafiken svarar för drygt hälften av all kollektivtrafik i landet.
– Resenärer som inte åker varje dag upplever biljettsystemet som krångligt och svårbegripligt. Jag bryr mig egentligen inte om tekniken, det viktiga är att systemet ska vara enkelt och att resenärer ska lita på det, säger Kristoffer Tamsons till DN.
– Enkelheten i sig har ett värde. Vi förlorar förmodligen resenärer enbart för att de inte förstår systemet. Resenärerna är också betjänta av att vi har en bred uppgörelse som inte ändras varje gång det blir maktskifte.
– Äntligen, säger oppositionslandstingsrådet Nanna Wikholm(S).
– Vi har länge drivit för ett införande av enhetstaxa och jag blir glatt överraskad att Moderaterna nu efter lång tid vill se en förenkling och ta bort de krångliga zonerna. Vi hoppas nu att Moderaterna öppnar upp för fler av våra förslag som att förbättra busstrafiken, få slut på pendelkaoset och prioritera utbyggd kollektivtrafik där det byggs nya bostäder.
Även (M):s allianskollegor i Stockholms läns landsting välkomnar Kristoffer Tamsons utspel om enhetstaxa för enkelbiljetter.
– När uppemot 75 % av stockholmarna redan idag omfattas av enhetstaxa i form av månadskort är det läge att avdramatisera den här debatten. Nu hoppas jag att majoritet och opposition kan komma överens om en långsiktigt hållbar plan för SL:s biljettsystem, säger Gustav Hemming (C).
Enhetstaxa kan vara ett av flera sätt som lockar fler att resa kollektivt. Ett annat system som kan locka till ytterligare kollektivtrafikresande – och som Centerpartiet noggrant vill undersöka inom ramen för den parlamentariska utredningen, är s.k. Happy Hour. Det vill säga ett system där det är billigare att resa under lågtrafik.
– Om fler stockholmare ska lockas till att använda kollektivtrafiken istället för bilen så måste kollektivtrafiken vara attraktiv och prisvärd. Enhetstaxa kan vara en väg att gå – Happy Hour en annan, säger Gustav Hemming (C).
Enligt DN har Kristoffer Tamsons satt upp fem kriterier som en enhetstaxa för enkelbiljetter ska uppfylla:
1. Systemet ska vara enklare än dagens.
2. Det ska inte bli dyrare än dagens system för skattebetalarna.
3. Det ska bidra till ett ökat SL-resande.
4. Det ska slå vakt om den stora majoritet resenärer som idag använder periodkort.
5. Rabatterna för barn, studenter och pensionärer ska inte äventyras.
Det var inte oväntat. Access-systemets nuvarande utformning har i praktiken tvingat fram detta beslut. Det gamla systemet med remsor var enkelt att förstå, enkelt att använda och enkelt att motivera.
Access-systemets hantering av zoner och biljetter är svårt att förstå, svårt att använda och därmed svårt att motivera. Det finns alltså bara två alternativ idag, antingen återinföra remsan eller slopa zonerna.