
År 2020 ska alla 300 enplansbussar i centrala London vara antingen eldrivna eller bränslecellsdrivna som den här bussen på linje RVI i Covent Garden. Foto: Ulo Maasing.
Ytterligare två busslinjer i centrala London ska trafikeras med helt elektriska bussar från hösten nästa år. Det är operatören Go Ahead som i en upphandling har vunnit ett femårskontrakt som innebär att de båda linjerna ska trafikeras med 51 eldrivna bussar. Linjerna blir därmed den andra och tredje busslinjen i den brittiska huvudstaden som uteslutande trafikeras med elbussar.
De båda linjerna 507 och 521 utgår båda från Waterloo station söder om Themsen och går till Victoria Statipn respektive London Bridge station. De 41 nya elbussar som ska sättas i trafik på den båda linjerna kompletterar två elbussar från den kinesiska busstillverkaren BYD. Om man dessutom räknar in den första av två beställda Irizar i2e elbussar och sex Optare elbussar rullar nu nio eldrivna enplansbussar i trafik i centrala London.
Redan i september ska antalet vara uppe i 17. Transport for London inleder i oktober i år också provtrafik med batteridrivna dubbeldäckare. Då kommer antalet elbussar i den brittiska huvudstaden att ha ökat till 22 men de kommer snabbt att bli många fler.
Enligt Transport for London kommer alla de 300 enplansbussar som går i trafik i centrala London att vara emissionsfria år 2020 – antingen eldrivna eller bränslecellsdrivna.
Linjerna 507 och 521 blir den andra och tredje helt emissionsfria busslinjen i London. Den första, linje 312 i södra London, trafikeras idag delvis med Optare elbussar men blir senare i år helt elektrifierad.
I trafik för Transport for London finns idag dessutom över 1300 hybridbussar. Nästa år ska det vara drygt 1700.
Därtill finns åtta bränslecellsbussar i trafik på linje RV1 mellan Covent Garden och Tower Gateway. Till hösten kommer Transport for London att inleda provdrift med induktivt laddade elbussar på sin linje 69 mellan Canning Town och Walthamstow Bus Station i östra London.
Lämna ett svar