Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Partnersamverkan byter ordförande

Peter Haglund är ny ordförande i Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Peter Haglund är ny ordförande i Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik, där bland andra Sveriges Bussföretag ingår, har bytt ordförande. Svensk Kollektivtrafiks Stefan Sedin har avlösts av Peter Haglund, chef för sektionen för Infrastruktur och fastigheter på SKL (Sveriges Kommuner och Landsting). Ordförandeskapet i Partnersamverkan roterar mellan organisationerna och SKL är ordförande under 2016 och 2017.

– Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik fyller en viktig roll för kollektivtrafikens aktörer, säger Peter Haglund.

– Vi ser en styrka i att samlas gemensamt för att samverka kring framför allt upphandlingsfrågor och fördubblingsmålet. Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik bildades 2008.

Då var namnet Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik, men för några år sedan bytte man fördubbling mot förbättring.

– SKL representerar beställarsidan i kollektivtrafiken och vill med ordförandeskapet signalera att den offentliga sidan värnar och värdesätter styrkan i den mötesplats som Partnersamverkan utgör.

– Vi kommer tillsammans att se över vad Partnersamverkan är och vad vi vill framåt. Vi vill ha en tydlig inriktning framåt för att behålla och stärka förtroendet för Partnersamverkans arbete, säger Peter Haglund.

En del i Partnersamverkans arbete kommer att vara att se på hur fördubblingsmålet kan tas ett steg vidare. Partnersamverkans seminarium i Almedalen i början av juli kommer därför att ha temat fördubbling.

I Partnersamverkan ingår Sveriges Kommuner och Landsting, Svensk Kollektivtrafik, Sveriges Bussföretag, Svenska Taxiförbundet, Branschföreningen Tågoperatörerna, samt Trafikverket och Jernhusen.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)