Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tunga namn varnar för flopp med elbusspremie

Regeringens förslag till elbusspremie bör ändras på flera punkter, annars riskerar premien att bli en flopp. Det skriver Anna Grönlund, Kristoffer Tamsons och Mattias Goldmann i en debattartikel. Bland annat vill man att premie ska kunna utgå även till mindre elbussar än för 60 passagerare. Foto: Ulo MAasing.

Regeringens förslag till elbusspremie bör ändras på flera punkter, annars riskerar premien att bli en flopp. Det skriver Anna Grönlund, Kristoffer Tamsons och Mattias Goldmann i en debattartikel. Bland annat vill man att premie ska kunna utgå även till mindre elbussar än för 60 passagerare. Foto: Ulo Maasing.

Så som regeringens förslag till utforming av den nya elbusspremien ser ut riskerar den positiva satsningen att bli en flopp. Vi hoppas nu att regeringen lyssnar på branschens kritik och ändrar förslaget till elbusspremie. Det skriver tre tunga företrädare för buss- och kollektivtrafikbranschen och arbetet för en fossilfri fordonsflotta i en debattartikel i Dagens Samhälle.

De tre är Anna Grönlund, vice vd och branschchef i Sveriges Bussföretag, Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms län samt Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.

Mattias Goldmann utnämndes på torsdagen också av tidningen Aktuell Hållbarhet till den mäktigaste personen i landet när det gäller att sätta agendan och driva på för hållbar utveckling i Sverige.

De tre skriver att de är mycket positiva till att regeringen vill införa en elbusspremie. Men som regeringens förslag nu är utformat riskerar premien att bli ett misslyckande menar artikelförfattarna.

En av de punkter de reagerar mot är att premien enligt förslaget enbart ska gå till den regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM, eller kommunen, och inte till det privata eller kommunala trafikföretaget, det vill säga till de som i dag äger (eller leasar) fordonen, bedriver busstrafik och som har för avsikt att köpa en elbuss.

– Men om elbusspremien endast subventionerar upphandlad linjetrafik utestängs kommersiella aktörer att ta del av denna premie, trots att även denna trafik ger klimat- och miljöfördelar med att elektrifieras. Denna utformning av förordningen är direkt diskriminerande mot icke-upphandlad kommersiell kollektivtrafik. Redan i dag är intresset hos kommersiella aktörer stort för att elektrifiera busstrafiken, eftersom elbussen skapar en ökad attraktivitet och stärker buss- och kollektivtrafikens varumärke, skriver Grönlund, Tamsons och Goldmann.

De anser också att förslaget att elbusspremie endast ska gälla elbussar som används för kollektivtrafik enligt avtal som har ingåtts från och med i år är både olyckligt och kontraproduktivt.

Fram till 2020 kommer endast ett fåtal upphandlingar av trafik att göras i större tätorter. Därför är risken stor att möjligheten att utnyttja elbusspremien blir synnerligen begränsad,  varnar artikelförfattarna. Införande av elbussar kommer därför att gå långsammare än vad man annars hade kunnat uppnå.

Taggat som: , , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)