Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Energimyndigheten sköter elbusspremie

Illustration: Energimyndigheten

Illustration: Energimyndigheten

Det blir energimyndighetenm som rent praktiskt ska sköta hanteringen av den nya elbusspremie som regeringen har föreslagit. Premien omfattar totalt 350 miljoner kronor fram till 2019 och kommer preliminärt att kunna sökas under andra halvan av 2016.

Elbusspremien är ett nytt statligt stöd för att främja introduktionen av elbussar på marknaden och på så sätt bidra till ett bättre klimat, mindre luftföroreningar, minskat buller och attraktivare kollektivtrafik.

Än så länge är inte den exakta utformningen av premien eller förutsättningarna för den fastställda. Regeringens förslag till förordning är just nu ute på remiss och remissvaren ska vara inne hos M ilj— och energidepartementet senast den 16 maj.

Flera punkter i förslaget har fått kritik från företrädare från buss- och kollektivtrafikbranschen. För drygt en månad sedan gick exempelvis Anna Grönlund, vice vd och branschchef i Sveriges Bussföretag, Kristoffer Tamsons(M), trafiklandstingsråd i Stockholms län samt Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet i en debattartikel ut och varnade för att premien riskerar att bli en flopp om regeringens förslag går igenom utan ändringar.

Bland annat reagerade man mot att premien enligt förslaget enbart ska gå till den regionala kollektivtrafikmyndigheten, RKM, eller kommunen, och inte till det privata eller kommunala trafikföretaget, det vill säga till de som i dag äger (eller leasar) fordonen, bedriver busstrafik och som har för avsikt att köpa en elbuss.

Man ansåg också att det är olyckligt och kontraproduktivt att elbusspremie endast ska gälla elbussar som används för kollektivtrafik enligt avtal som har ingåtts från och med i år. Det skulle bromsa en förnyelse av bussflottan i trafik som körs enligt tidigare trafikavtal.

Elbusspremien omfattar totalt 350 miljoner kronor. Under 2016 finns 50 miljoner kronor avsatta för elbusspremien, och för 2017-2019 föreslås 100 miljoner kronor tillföras per år till det nya anslaget.

Energimyndigheten ska ansvara för att ta emot och hantera ansökningar om elbusspremier samt för utbetalningar av stödet. Stöd kan utgå till elbussar, laddhybridbussar eller trådbussar.

Stödet går inte att söka ännu, men kommer att vara sökbart under andra halvan av 2016 under förutsättning att förordningen beslutas, preliminärt tidigast 1 september. Innan stödet går att söka kommer Energimyndigheten att besluta om föreskrifter för premien samt ta fram en anpassad e-tjänst för ansökningar.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)