Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt mer laddat om bussnerläggningar – kommuner teg i helt år

Som ett svar på Östgötatrafikens nerläggning av 28 busslinjer på landsbygden öppnar Finspångs kommun skolskjutsarna för allmänheten. Foto: Hällestá Buss.

Som ett svar på Östgötatrafikens nerläggning av 28 busslinjer på landsbygden öppnar Finspångs kommun skolskjutsarna för allmänheten. Foto: Hällestá Buss.

Östgötatrafiken la nyligen ner 28 busslinjer på landsbygden i Östergötland eftersom de har haft ett mycket lågt resande. Nerläggningarna har vållat intensiv debatt och hård kritik i regionen, inte minst från berörda kommuner. Men nerläggningarna kom inte som en blixt från en klar himmel. För ett år sedan fick länets kommuner ett brev från regionen där man uppmanades komma med förslag och lösningar för busstrafiken på landsbygden. Men kommunerna svarade inte.

– Vi har ju skickat brevet och därmed förutsätter jag att hälsan tiger still, för det är ingen som hört av sig, det säger Göran Gunnarsson(C), regionråd i Region Östergötland till SvT Östergötland.

– Nej, vi har inte kommit med några konkreta förslag skriftligen. Det kanske vi borde ha gjort, säger kommunalrådet i Motala, Nicklas Rudberg(S).

Och Göran Gunnarsson konstaterar att ”kontakterna och dialogen mellan Östgötatrafiken och kommunerna uppenbarligen inte har varit bra eftersom man misslyckats med att nå varann”.

Nerläggningarna har gjort att många landsbygdsbor, inte minst skolungdomar, har fått stora problem med sina resor. Finspångs kommun försöker hjälpa upp situationen med att öppna skolskjutsarna på landsbygden för privatpersoner i mån av plats.

Det gäller de skolskjutsar som kommunen har upphandlat. De som vill åka med måste först ringa entreprenören Hällestá Buss och fråga om det finns plats. För i första hand ska skolungdomarnas resor säkras.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)